• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 392 partners

Dekking verzekeringspolis of advocaat nodig?

Voor allerlei risico’s kan je een verzekering afsluiten. Jij betaalt premie en de verzekeraar dekt het risico af dat je zelf niet wilt dragen of kunt dragen. Idealiter betaalt de verzekeraar jouw schade uit na het intreden van het risico. Het komt vaak voor dat de verzekeraar een vergoeding niet of niet volledig wil uitkeren. Een verzekeringsgeschil is ontstaan.

Of bel direct 088 – 629 00 29

Een advocaat kan je in dergelijke gevallen bijstaan. Vaak voorkomende situaties waarbij een geschil ontstaat:

  • Jij hebt jouw premie niet (tijdig) betaald
  • Het risico valt niet onder de polis
  • Jij stond niet als verzekerde in de polis genoemd
  • De schade wordt niet volledig vergoed (onderverzekering)
  • Betwisting eigen risico

Wat is de mededelingsplicht?

Bij het aangaan van een verzekering moet je de verzekeraar alle informatie verstrekken die hij van je vraagt. Als je niet aan deze plicht voldoet en de verzekeraar komt hier achter, zijn twee beslissingen van de verzekeraar mogelijk:

  • De verzekeraar zou bij een juiste voorstelling van zaken de verzekering niet onder dezelfde premie en/of voorwaarden hebben geaccepteerd (de verzekering blijft in beginsel bestaan tegen evt. een verhoogde premie)
  • De verzekeraar zou de verzekering niet hebben geaccepteerd bij een juiste voorstelling van zaken (de verzekering vervalt per direct)

Kortom, wanneer je niet voldoet aan de mededelingsplicht vervalt mogelijk jouw dekking voor de risico(‘s) waar de verzekering voor is afgesloten. Bij ontdekking door de verzekeraar nadat de schade is ontstaan kan de verzekeraar een uitkering (deels) weigeren.

Vaak ontstaan conflicten over welke informatie de verzekeringnemer wel en niet moet overleggen. Wanneer een verzekeraar gebruik maakt van een formulier hoef je alleen de informatie te verstrekken die wordt gevraagd. Een strafrechtelijk verleden hoeft alleen te worden gemeld wanneer de verzekeraar daar uitdrukkelijk om heeft gevraagd. Dit hoeft niet spontaan door de verzekeringnemer te worden vermeld. Ook het niet vermelden van een strafrechtelijk verleden kan gevolgen hebben voor de dekking en uitkering van eventuele schade. Een advocaat staat je graag bij als de verzekeraar een uitkering weigert of vermindert.

Wat is over- en onderverzekering?

Bij de verzekering wordt in de overeenkomst een verzekerde som vastgelegd. Dit is het maximale bedrag dat wordt uitgekeerd bij intreding van het risico. De verzekerde som wordt tevens gebruikt voor vaststelling van het premiebedrag. Onderverzekering is de situatie waarbij de verzekerde som lager is dan de werkelijke waarde (van een verzekerd object). Alleen de werkelijke waarde wordt uitgekeerd bij intreding van het risico (bij schade). Bij oververzekering is de verzekerde som hoger dan de werkelijke waarde. Alleen de werkelijke waarde wordt uitgekeerd, ondanks dat de verzekerde som hoger is.

Een huis is verzekerd voor € 150.000. De waarde van het huis bedraagt € 200.000. Er is een onderverzekering van € 50.000. Er treedt schade op van € 20.000. De uitkering bedraagt nu slechts: € 15.000 (€ 150.000 (verzekerde som) gedeeld door € 200.000 (waarde huis) maal € 20.000 (schade).

Onderverzekering kan grote gevolgen hebben voor jouw financiële situatie. Bij een geschil omtrent de verzekerde som kan een advocaat jou van dienst zijn bij de interpretatie van de polis, het onderhandelen van een hogere vergoeding of het starten van een juridische procedure.

Heb je een conflict met jouw verzekeraar?

Door een uitkering na schade is het mogelijk dat jouw premie wordt verhoogd door de verzekeraar. Dit is vooral bekend uit de verzekeringen voor motorrijtuigen. Wanneer je schade claimt loopt jouw premie doorgaans op. Vaak ontstaat hierover een conflict met een verzekeraar over bijv. de uitleg van een polis of een uitleg van de feiten. Een advocaat helpt u graag wanneer je een conflict heeft met een verzekeraar.

Vrijblijvend gratis intake

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.

Maandag:
08:00-18:00 uur
Dinsdag:
08:00-18:00 uur
Woensdag:
08:00-18:00 uur
Donderdag:
08:00-18:00 uur
Vrijdag:
08:00-18:00 uur
Zaterdag:
09:00-17:00 uur
Zondag:
09:00-17:00 uur
Feestdagen
Gesloten
Gratis intakegesprek. Stel je vraag
Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
27-04-2025
10
Snel gereageerd en geholpen

Snel geholpen

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
24-04-2025
10
Zeer tevreden.

Na mijn melding werd er snel contact op genomen. Mijn probleem goed in kaart gebracht door uitgebreid bragen te stellen en de werkwijze duidelijk uitgelegd. Per email op de hoogte gehouden en ook via whatsapp. Zoals aangegeven ben ik binnen 24 uur door ee

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
17-04-2025
10
Thank you

Omnius is very helpful