Dekking verzekeringspolis

Voor allerlei risico’s kunt u een verzekering afsluiten. U betaalt premie en de verzekeraar dekt het risico af dat u zelf niet wilt dragen of kunt dragen. Idealiter betaalt de verzekeraar uw schade uit na het intreden van het risico. Het komt vaak voor dat de verzekeraar een vergoeding niet of niet volledig wil uitkeren. Een verzekeringsgeschil is ontstaan. Een advocaat kan u in dergelijke gevallen bijstaan. Vaak voorkomende situaties waarbij een geschil ontstaat:

  • U heeft uw premie niet (tijdig) betaald
  • Het risico valt niet onder de polis
  • U stond niet als verzekerde in de polis genoemd
  • De schade wordt niet volledig vergoed (onderverzekering)
  • Betwisting eigen risico

Wat is de mededelingsplicht?

Bij het aangaan van een verzekering moet u de verzekeraar alle informatie verstrekken die hij van u vraagt. Als u niet aan deze plicht voldoet en de verzekeraar komt hier achter, zijn twee beslissingen van de verzekeraar mogelijk:

  • De verzekeraar zou bij een juiste voorstelling van zaken de verzekering niet onder dezelfde premie en/of voorwaarden hebben geaccepteerd (de verzekering blijft in beginsel bestaan tegen evt. een verhoogde premie)
  • De verzekeraar zou de verzekering niet hebben geaccepteerd bij een juiste voorstelling van zaken (de verzekering vervalt per direct)

Kortom, wanneer u niet voldoet aan de mededelingsplicht vervalt mogelijk uw dekking voor de risico(‘s) waar de verzekering voor is afgesloten. Bij ontdekking door de verzekeraar nadat de schade is ontstaan kan de verzekeraar een uitkering (deels) weigeren.

Vaak ontstaan conflicten over welke informatie de verzekeringnemer wel en niet moet overleggen. Wanneer een verzekeraar gebruik maakt van een formulier hoeft u alleen de informatie te verstrekken die wordt gevraagd. Een strafrechtelijk verleden hoeft alleen te worden gemeld wanneer de verzekeraar daar uitdrukkelijk om heeft gevraagd. Dit hoeft niet spontaan door de verzekeringnemer te worden vermeld. Ook het niet vermelden van een strafrechtelijk verleden kan gevolgen hebben voor de dekking en uitkering van eventuele schade. Een advocaat staat u graag bij als de verzekeraar een uitkering weigert of vermindert.

Wat is over- en onderverzekering?

Bij de verzekering wordt in de overeenkomst een verzekerde som vastgelegd. Dit is het maximale bedrag dat wordt uitgekeerd bij intreding van het risico. De verzekerde som wordt tevens gebruikt voor vaststelling van het premiebedrag. Onderverzekering is de situatie waarbij de verzekerde som lager is dan de werkelijke waarde (van een verzekerd object). Alleen de werkelijke waarde wordt uitgekeerd bij intreding van het risico (bij schade). Bij oververzekering is de verzekerde som hoger dan de werkelijke waarde. Alleen de werkelijke waarde wordt uitgekeerd, ondanks dat de verzekerde som hoger is.

Een huis is verzekerd voor € 150.000. De waarde van het huis bedraagt € 200.000. Er is een onderverzekering van € 50.000. Er treedt schade op van € 20.000. De uitkering bedraagt nu slechts: € 15.000 (€ 150.000 (verzekerde som) gedeeld door € 200.000 (waarde huis) maal € 20.000 (schade).

Onderverzekering kan grote gevolgen hebben voor uw financiële situatie. Bij een geschil omtrent de verzekerde som kan een advocaat u van dienst zijn bij de interpretatie van de polis, het onderhandelen van een hogere vergoeding of het starten van een juridische procedure.

Heeft u een conflict met uw verzekeraar?

Door een uitkering na schade is het mogelijk dat uw premie wordt verhoogd door de verzekeraar. Dit is vooral bekend uit de verzekeringen voor motorrijtuigen. Wanneer u schade claimt loopt uw premie doorgaans op. Vaak ontstaat hierover een conflict met een verzekeraar over bijv. de uitleg van een polis of een uitleg van de feiten. Een advocaat helpt u graag wanneer u een conflict heeft met een verzekeraar.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Omnius helpt u verder

  • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
  • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
  • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
Bel met de intakebalie
088 - 629 00 29
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 21 29 20 19

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Stel uw vraag

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.