De beste juridische advies met ziekte en arbeidsongeschiktheid
Door ziekte is het mogelijk dat u uw werk niet meer kunt verrichten. Dit leidt tot arbeidsongeschiktheid. Arbeidsongeschiktheid is uiterst vervelend voor zowel u als voor uw werkgever. Tijdens ziekte en arbeidsongeschiktheid gelden een aantal specifieke regels waar u en de werkgever aan moeten voldoen. Bij twijfels over de correcte naleving van de toepasselijke wetgeving kunt u een advocaat ambtenarenrecht om advies vragen.
Hoe te handelen bij ziekte?
Bij ziekte moet u zich ziek melden. Dit doet u bij uw werkgever binnen twee weken nadat u ziek bent geworden. Tijdens de eerste twee jaar van uw ziekte hebt u recht op doorbetaling van het loon. Dit is tijdens het eerste jaar minimaal 70% van uw normale loon. Gedurende het eerste jaar van de ziekte ontvangt u het volledige loon.
Wat is re-integratie?
Gedurende uw ziekte moet u de nodige inspanningen verrichten om weer aan de slag te kunnen. Dit is de re-integratie. De re-integratieverplichtingen houden in dat: u gehoor moet geven aan aanwijzingen van de bedrijfsarts, een plan van aanpak moet worden opgesteld en u wellicht andere werkzaamheden moet verrichten dan u voorheen deed. Als terugkeer in uw oude functie niet mogelijk is, kunt u herplaatst worden in een andere functie, mogelijk bij een andere werkgever.
Als u niet meewerkt aan de re-integratie kan dit vervelende gevolgen hebben voor u. Zo kan de loondoorbetaling worden stopgezet of kunt u worden ontslagen. Bent u van mening dat uw werkgever u probeert te ontslaan of de re-integratie zorgt voor conflicten? Een advocaat adviseert u graag over de mogelijke vervolgstappen.
Is er sprake van een dienstongeval of beroepsziekte?
In uw hoedanigheid van ambtenaar kunt u letsel of een ziekte oplopen. Een dienstongeval of beroepsziekte kan zorgen voor aansprakelijkheid van de werkgever voor uw letsel. In het tweede jaar van uw arbeidsongeschiktheid ontvangt u 100% doorbetaling van het loon. Als u na twee jaar nog steeds niet bent hersteld en ook geen arbeid kunt verrichten, kunt u overwegen uw werkgever aansprakelijk te stellen voor uw schade.
Hoe kan na een dienstongeval of beroepsziekte een schadevergoeding aangevraagd worden?
U kunt het bestuursorgaan (uw werkgever) vragen de aansprakelijkheid te erkennen en om schadevergoeding vragen. Uw schade kan bestaan uit opgelopen ziektekosten, zorgkosten, een verlaagd inkomen of immateriële schade (smartengeld). Het bestuursorgaan moet op uw aanvraag een beslissing nemen (een zuiver schadebesluit). Tegen dit besluit is bezwaar en beroep mogelijk. Dit houdt in dat wanneer u het oordeel niet bevredigend vindt, u vraagt om een nieuw besluit of een beroep doet op de rechter. In alle gevallen kan een advocaat ambtenarenrecht u adviseren en namens u procederen.
Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 158 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.
Kies zelf de juiste advocaat in uw regio
Gerelateerde blogs

Overgangsrecht WNRA in het onderwijs: blijft alles wel zomaar hetzelfde?
CAO wel/ niet van toepassing? In de eerste plaats zijn de CAO’s niet zomaar van toepassing op de arbeidsrelatie. Alleen als werkgever en werknemer beiden lid zijn van de vakbond die de CAO heeft afgesloten, is deze zonder nadere tussenkomst …
Lees meer..