- Home
- >
- Blogberichten
- >
- Aansprakelijkheid voor schade voorkomen?
Aansprakelijkheid voor schade voorkomen?
Kunnen algemene voorwaarden aansprakelijkheid voor schade voorkomen? En, wat moet er nog meer in de algemene voorwaarden staan? Op deze vragen krijg je antwoord in deze blog.
Aansprakelijkheid voorkomen
Om te beginnen bij de eerste vraag; volledige aansprakelijkheid voor schade voorkomen kan als ondernemer vaak niet. Als je werkt voor iemand neem je linksom of rechtsom altijd het risico om aansprakelijk te worden gesteld. Niet zo gek, jij bent degene die het werk doet en als er iets niet goed gaat ligt de schuld waarschijnlijk bij jou.
Wel is er een verschil tussen werken voor bedrijven en particulieren. Bij bedrijven kan je aansprakelijkheid voor schade beperken. Werk je voor particulieren? Dan kun je je aansprakelijkheid niet beperken.
Wat betekent “aansprakelijkheid beperken”?
Aansprakelijkheid voor schade kan je als ondernemer bij zakelijke overeenkomsten uitsluiten of beperken. Wat betekent dit?
Stel je bouwt een huis, maakt reclame, repareert de auto van iemand anders dan kan er altijd iets mis gaan. Er ontstaat lekkage, de reclamecampagne start niet of de auto geeft binnen een paar weken toch de geest. In dit geval kan de eigenaar van het huis, het bedrijf of auto jou aansprakelijk stellen voor alle (gevolg)schade.
Maak jij gebruik van goede algemene voorwaarden? Dan kan de eigenaar van het huis, het bedrijf of auto jou misschien niet meer aansprakelijk stellen voor schade of slechts tot een maximaal bedrag.
Nogmaals: Dit kan alleen als de andere partij een bedrijf is. Werk je voor particulieren? Dan lukt het vaak niet om aansprakelijkheid uit te sluiten of te beperken.
Ik verkoop vooral aan particulieren, waarom heb ik hiervoor algemene voorwaarden nodig?
Verkoop jij diensten aan een particulieren? Dan heb je verschillende verplichtingen om na te komen, doe je dit niet? Dan kan kan dit weleens gevolgen hebben.
Een voorbeeld: bij particulieren ben je verplicht om te vertellen dat hij twee weken bedenktermijn heeft na de aankoop van jouw dienst. Doe je dit niet? Dan wordt de bedenktermijn automatisch verlengd naar 12 maanden!
Is dat dan erg?
Nou nee, zolang er niets misgaat en er geen discussie ontstaat. Maar stel je het volgende voor: jij hebt een huis verbouwd, een reclamecampagne opgezet of een auto gerepareerd en aan het einde van of tijdens de klus komt er ruzie over bijvoorbeeld de betaling van de factuur. Jouw klant kan zich dan alsnog bedenken “ik wil deze klus niet (meer) door jou laten uitvoeren”. Heb jij jouw klant niet van tevoren gewezen op de 14 dagen bedenktijd? Juridisch gezien heeft jouw klant het recht om zich alsnog te bedenken en hoeft dus niets te betalen, althans zo lijkt dit het gevolg te zijn volgens een de uitspraak van het Europese Hof.
Deze situatie kun je voorkomen met goede algemene voorwaarden (èn het juist gebruik daarvan).
Wat staat er nog meer in die algemene voorwaarden?
Eigenlijk staan hier al jouw voorwaarden in. Denk bijvoorbeeld aan betaalafspraken (wanneer mag jij een factuur sturen naar de klant?), garantieregelingen en bepalingen tot wanneer een klant zijn bestelling nog kan annuleren.
Gratis controle of algemene voorwaarden op laten stellen?
Stuur ons een bericht via ons profiel.
Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.