Wijzigingen in de kinderalimentatie

Pleidooi voor het niet toepassen van de aanbevelingen van de Expertgroep Alimentatienormen: Per 1 januari 2015 zijn er belangrijke fiscale wijzigingen doorgevoerd voor alle gescheiden stellen in Nederland. Deze wijzigingen hebben zowel voor de onderhoudsplichtige (degene die de alimentatie betaalt) als onderhoudsgerechtigde (degene die de alimentatie ontvangt), verregaande gevolgen.

Per 1 januari 2015 heeft de overheid drastisch gesnoeid in de kinderregelingen. Zo is onder andere de alleenstaande ouderkorting, een fiscaal aantrekkelijke heffingskorting voor de onderhoudsgerechtigde waardoor minder belasting werd betaald, komen te vervallen. Maar ook de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en de gratis schoolboeken zijn vervallen. Het wegvallen hiervan wordt “gecompenseerd” door het kindgebonden budget (KGB) te verhogen met de zogenaamde alleenstaande ouderkop ter hoogte van maximaal € 3.050,- per jaar. Een alleenstaande ouder heeft recht op die toeslag, als er geen sprake is van een (toeslag)partner.

Getracht is met deze regeling alleenstaande ouders tegemoet te komen. Deze wetswijziging beoogt immers om inkomensondersteuning te bieden, daar waar die het hardst nodig is. Een alleenstaande werkende ouder met twee jonge kinderen zou er aldus het wetsvoorstel zo’n 10% op vooruit gaan. Niets blijkt echter minder waar.

De Expertgroep Alimentatienormen die de familierechters adviseren bij alimentatierekenen hebben immers geadviseerd om de alleenstaande ouderkop van € 3.050,- volledig in mindering te brengen op de behoefte van de kinderen. De alleenstaande ouder gaat er dan niet op vooruit, maar juist op achteruit. Immers, aan de ene kant verliest deze ouder een substantiële belastingkorting (de alleenstaande ouderkorting). Aan de andere kant, beveelt de Expertgroep aan de compensatie hiervoor volledig te korten op de kinderalimentatie. Dat kan er in bepaalde gevallen zelfs toe leiden dat de onderhoudsplichtige minder tot geen kinderalimentatie meer moet betalen, ook als hij wel de draagkracht daarvoor heeft. De onderhoudsgerechtigde ouder gaat hierdoor in belastbaar inkomen achteruit.

Hier gaat bovendien de boodschap vanuit dat de overheid (en dus de belastingbetaler) de kosten van de kinderen wel betaalt en dat de andere ouder daar niet meer aan hoeft bij te dragen. Dit druist in tegen artikel 1:392 BW, waarin de ouder en niet de overheid als onderhoudsplichtige genoemd staat.

Vanuit de praktijk is er dan ook veel kritiek gekomen op de aanbevelingen en de vraag is of de Expertgroep haar aanbevelingen niet alsnog zal herzien. Vanuit de vFAS is in de pers ook al diverse malen aandacht gevraagd voor de gevolgen en zijn er inmiddels al vele Kamervragen gesteld, die nog beantwoord moeten worden. De aanbevelingen van de Expertgroep zullen leiden tot een onjuist systeem van alimentatierekenen waarbij de belastingbetaler voor de kosten van de kinderen opdraait en de onderhoudsgerechtigde er bovendien nog eens financieel op achteruit gaat.

De rechtbanken zouden deze aanbevelingen dan ook massaal naast zich neer zouden moeten leggen en het KGB niet moeten aftrekken van de behoefte van de kinderen, maar deze mee te nemen in het netto besteedbaar inkomen van de onderhoudsgerechtigde, net zoals dat het geval was bij de alleenstaande ouderkorting. De onderhoudsplichtige zal dan alimentatie blijven betalen (zolang hij de draagkracht daarvoor heeft) en de onderhoudsgerechtigde zal er dan financieel juist wel op vooruitgaan. Laat dat nu net het hele doel van de wetswijzigingen zijn geweest.

De tijd zal ons leren hoe er in de praktijk met de aanbevelingen zal worden omgegaan. Nu de aanbevelingen geen wetgeving zijn, doch slechts een advies en het te bepalen beleid door de rechtbanken zelf wordt bepaald, is het aan de advocaten om hier een duidelijk standpunt over in te nemen, zodat op deze wijze wetgeving wordt ontwikkeld.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Kinderalimentatie op een inzichtelijke wijze voldoen

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met ruim 200 advocaten en meer dan 60 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.