- Home
- >
- Blogberichten
- >
- Het belang van het deponeren van uw merk
Het belang van het deponeren van uw merk
Een merkenrecht maakt het mogelijk om een merk nauwkeurig vast te leggen. Voor producenten en bedrijven is dit belangrijk. Zij gebruiken hun merk bijvoorbeeld om aan te geven dat het product van hen afkomstig is of om onderscheid aan te brengen met andere merken of producten. Ondernemers dienen hun merk in te schrijven / te registeren als zij het willen beschermen. Na registratie mogen anderen het merk niet gebruiken zonder toestemming van de merkhouder. Zij mogen ook geen vergelijkbare naam voeren, als dit verwarring geeft met het beschermde merk.
De Boer-Zoekt-Vrouw-Hype is in Nederland rustig voorbij aan het trekken. De deelnemers van het programma werden in één klap bekende Nederlanders. Sommige deelnemers werden echter niet bekend met hun echte naam maar met een bijnaam. Een van de bekendere deelnemers is boer Geert, ook wel bekend als Geile Geert.
Boer Geert is inmiddels zo bekend dat ook hij een merkenrecht heeft
aangevraagd. Het merkenrecht kan worden aangevraagd voor bepaalde categorieën. Boer Geert heeft inmiddels zijn merkenrecht aangevraagd voor de volgende categorieën:
1. Vlees, vis, gevogelte en wild; vleesextracten; geconserveerde, bevroren, gedroogde en gekookte vruchten en groenten; geleien, jams, compote; eieren, melk en melkproducten; eetbare oliën en vetten.
2. Koffie, thee, cacao, koffiesurrogaten; rijst, tapioca, sago; meel en graanpreparaten, brood, banketbakkers- en suikerbakkerswaren, consumptie-ijs; suiker; honing, melassestroop; gist, rijsmiddelen; zout, mosterd; azijn, kruidensausen; specerijen; ijs.
3. Zaden en land-, tuin- en bosbouwproducten voor zover niet begrepen in andere klassen; levende dieren; verse vruchten en groenten; zaaizaden, levende planten en bloemen; voedingsmiddelen voor dieren, mout.
4. Bieren; minerale en gazeuse wateren en andere alcoholvrije dranken; vruchtendranken en vruchtensappen; siropen en andere preparaten voor de bereiding van dranken.
5. Alcoholhoudende dranken
Boer Tom heeft eveneens een merkenrecht aangevraagd. Echter heeft boer Tom zijn merkenrecht aangevraagd voor andere categorieën dan boer Geert namelijk:
1. Land-, tuin- en bosbouwproducten; verse vruchten en groenten; levende planten en bloemen; bloembollen.
2. Ontspanning; sportieve en culturele activiteiten; ontspanning via radio en televisie; produceren en uitvoeren radio-, televisie- en audioprogramma’s; samenstellen, produceren, regisseren en uitvoeren van radio- en televisieprogramma’s; publiceren, schrijven, uitgeven van tijdschriften, boeken en andere drukwerken en publicaties; voorlichting, informatie en advisering inzake voornoemde diensten; alle voornoemde diensten al dan niet verleend via elektronische weg, waaronder Internet.
3. Dienstverlening op het gebied van land-, tuin- en bosbouw; agrarische diensten; sierteelt; alle voornoemde diensten al dan niet verleend via elektronische weg, waaronder Internet.
Volgens de KRO heeft boer Tom “hiermee willen voorkomen dat iemand anders straks de naam Boer Tom heeft vastgelegd”.
Hebben boer Geert en boer Tom met dit merkdepot hun doel behaald? Naar mijn mening (nog) niet. Zoals hierboven is aangegeven hebben zowel boer Geert als boer Tom hun merkenrecht slechts voor een beperkt aantal waren en diensten gedeponeerd.
In beginsel heeft een merk alleen een exclusief recht in relatie tot de waren en diensten waarvoor het is gedeponeerd. Dit houdt in dat er -zonder inbreuk te maken op het merkenrecht van boer Geert – nog altijd kleding met de naam Boer Geert geproduceerd en verkocht kan worden. Boer Geert heeft immers nagelaten om zijn merk – onder andere – te deponeren voor kleding.
Hetzelfde geldt voor boer Tom. Het merk Boer Tom is eveneens voor een beperkt aantal waren en diensten gedeponeerd. Er blijven aldus voldoende waren en diensten over die niet onder de reikwijdte van het merk Boer Tom vallen. Wat denkt u van een biertje met de naam “Boer Tom”?
Beide boeren kunnen zich in beginsel alleen verzetten tegen inbreuk op hun merkenrecht voor de categorieën waarvoor zij hun merk hebben ingeschreven. Indien het merk bekender wordt kan er een ruimere bescherming aan gekoppeld worden.
Ruimere bescherming
Pas wanneer een merk voldoende bekendheid geniet bij het publiek, wordt er ook nog bescherming geboden tegen reputatieafbreuk of ongerechtvaardigd meeliften. Dat zowel boer Geert als boer Tom inmiddels als een bekende Nederlander kunnen worden beschouwd wil niet zeggen dat de merken Boer Geert en/of Boer Tom voldoende bekend zijn. Het merk dient zelf bekend te zijn en niet de persoon achter het merk.
Conclusie
Wenst u de naam van uw waren of diensten officieel te registreren wees dan bedacht op de valkuilen welke schuilen in het “kiezen” van bepaalde categorieën voor uw merk. Een ervaren advocaat kan u adviseren en het merkenrecht voor u aanvragen. Weten of er nog meer in het ambtenarenrecht veranderd? Bekijk de ambtenarenrecht pagina.
Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.