Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties: het einde van de VAR-verklaring

Op dit moment kan de VAR-verklaring een opdrachtgever en zzp’er nog vooraf duidelijkheid geven of de opdrachtgever verplicht is om loonheffingen voor de zzp’er in te houden. Vanaf 1 mei 2016 verandert dit. Opdrachtgevers en zzp’ers dienen dan zelf (nog) gerichtere afspraken te maken over de vorm en inhoud van hun samenwerking.

De Belastingdienst denkt mee
De Belastingdienst heeft – om de overgang naar de nieuwe situatie zo soepel mogelijk te laten verlopen – diverse modelovereenkomsten op haar website gepubliceerd. In deze overeenkomsten is een aantal kern-bepalingen opgenomen, die bedoeld zijn om ver weg te blijven van het bestaan van een arbeidsovereenkomst. Als een opdrachtgever en zzp’er een dergelijke overeenkomst aangaan én in de praktijk ook volgens die overeenkomst werken, dan kan de opdrachtgever vijf jaar lang worden gevrijwaard van de verplichting om loonheffingen ten behoeve van de zzp’er in te houden. Met andere woorden: met alleen een ‘mooie’ overeenkomst is er nog geen zekerheid.

Het gebruik van de modelovereenkomsten is niet verplicht. Er mogen ook ‘eigen’ overeenkomsten worden gebruikt om afspraken over de samenwerking vast te leggen. Als er twijfel is of die eigen overeenkomst voldoende fiscale zekerheid biedt, dan kan die overeenkomst aan de Belastingdienst worden voorgelegd. De Belastingdienst zal dan volgens een vast beoordelingskader toetsen of er sprake is van een zuivere ‘opdrachtrelatie’ op basis waarvan zij de vrijwaring voor het inhouden van loonheffingen kan afgeven. Dit beoordelingskader is inmiddels in de vorm van een ‘handreiking’ door de Belastingdienst gepubliceerd.

 

Moment voor actie
Het is van groot belang om de wederzijdse rechten en verplichtingen in een samenwerking met en als een zzp’er eenduidig en schriftelijk vast te leggen. Daar kan vandaag al mee worden gestart, zeker als het de verwachting is dat de samenwerking na 1 mei 2016 zal blijven voortduren. Het blijft parallel vereist om te handelen volgens de bedoeling én inhoud van de gemaakte afspraken om fiscale, maar ook arbeidsrechtelijke verrassingen te voorkomen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Overgangsrecht WNRA in het onderwijs: blijft alles wel zomaar hetzelfde?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.