Bezwaarschrift per e-mail?

Mag een bezwaarschrift ook per e-mail worden ingediend? Dit was de vraag waarover de Centrale Raad van Beroep zich in haar uitspraak van 25 februari jl. heeft gebogen.

Inleiding

Vanaf de inwerkingtreding van afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geldt als hoofdregel dat elektronisch berichtenverkeer tussen burgers en bestuursorganen mogelijk is, mits de bepalingen uit deze afdeling in acht worden genomen. In artikel 2:15 lid 1 Awb is als uitzondering op deze hoofdregel opgenomen dat slechts een elektronisch bericht naar een bestuursorgaan kan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend.

Omschrijving casus over bezwaarschrift

De zaak die voorlag aan de Centrale Raad van Beroep betrof een bijstandsgerechtigde. De bijstandsgerechtigde had bezwaar gemaakt tegen een afwijzing van de aanvraag voor bijzondere bijstand. De gemachtigde van de bijstandsgerechtigde had het bezwaarschrift per e-mail bericht als bijlage aan het algemene e-mailadres van de gemeente Ede gestuurd.

De gemeente heeft daarop verzocht om het bezwaarschrift alsnog via de post toe te sturen. Aangezien dit niet is gebeurd, heeft het college het bezwaar niet-ontvankelijk verklaard.

In hoger beroep stelt appelante zich op het standpunt dat er voldaan is aan het schriftelijkheidsvereiste aangezien het bezwaarschrift per ondertekende brief is verstuurd. Deze brief is volgens appelante niet digitaal ingediend, maar enkel per e-mail verzonden in plaats van per post.

Beoordeling Centrale Raad van Beroep

De Centrale Raad van Beroep komt tot het volgende oordeel; het per e-mail versturen van een bezwaarschrift niet gelijk kan worden gesteld aan het schriftelijk verzenden van een bezwaarschrift per post. Volgens de Centrale Raad van Beroep valt het per e-mail verzenden van een bezwaarschrift onder het verkeer langs elektronische weg. Belangrijk is om de regels uit afdeling 2.3 van de Awb in acht te nemen.

De gemeente had wel een mogelijkheid opengesteld om een bezwaarschrift digitaal in te dienen, namelijk via het digitaal formulier ‘bezwaarschrift indienen’ op de website van de gemeente. Hiervan heeft appelante echter geen gebruik gemaakt. Het bezwaar is niet digitaal ingediend en evenmin schriftelijk per post is ingediend. Conclusie is dat het bezwaarschrift niet op de juiste wijze ingediend. De Centrale Raad van Beroep komt dan ook tot het oordeel dat het college terecht heeft besloten om het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.

Conclusie en advies over bezwaarschrift

Bovenstaande uitspraak maakt duidelijk dat het belangrijk is om altijd goed te checken waar een bezwaarschrift precies aan moet voldoen. En daarnaast op welke wijze dit kan worden ingediend. Heeft u hulp nodig bij het opstellen van een bezwaarschrift? Wij helpen u graag verder.

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Een toezegging van een gemeenteambtenaar om niet te handhaven. Mag de burger daarop vertrouwen?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 167 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1902 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    8.0

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 167 advocaten en meer dan 58 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.