Niet goed, geld terug? Eerst klagen!

Wanneer u iets koopt, mag u een deugdelijk product verwachten. Dit geldt voor alle producten die u koopt. Of het nu gaat om een brood bij de bakker of de aankoop van uw eerste woning, de verkoper moet altijd een goed product leveren. Weliswaar heeft u hier recht op, maar het gaat niet altijd goed. In uw nieuwe bankstel blijkt na aflevering bij u thuis een grote scheur te zitten of de grond onder uw aangekochte woning blijkt ernstig vervuild te zijn. In beide gevallen krijgt u niet wat u verwachte. De vraag die dan reist, is of u in een dergelijk geval direct uw geld kan terug vragen.

De wetgever heeft een koper in dergelijke situaties meerdere opties geboden. Zo kan de koper herstel van het geleverde product vorderen. Ook kan gevraagd worden om de koopprijs te verminderen. De koper krijgt dan een deel van zijn geld terug naar de mate waarin het geleverde product afwijkt van het product dat eigenlijk geleverd moest worden. Het product kan ook worden teruggebracht en de verkoper moet dan het geld terugbetalen. Voordat de koper van deze rechten gebruik mag maken, dient hij echter nog wel één formaliteit in acht te nemen.

Deze formaliteit is de zogenaamde “klachtplicht”. In de wet wordt van u als koper verwacht dat u bij de verkoper klaagt, zodra u bekend bent met een gebrek aan de geleverde zaak. Zodra u ziet dat er in het geleverde bankstel een scheur zit, dient u dus direct aan de bel te trekken. Wanneer het bodemonderzoek, waaruit blijkt dat de bodem onder uw aangekochte woning vervuild is, bij u op de deurmat valt, zult u het rapport direct moeten doorsturen naar de verkoper. Van de koper wordt dus verwacht dat hij op actieve wijze gaat klagen bij de verkoper. Dit is een punt om als koper zeker alert op te zijn.

De vraag binnen welke termijn geklaagd moet worden, is in de wet alleen beantwoord voor de zogenaamde “consumentenkoop”. Dit is de koop die gesloten is tussen een niet professionele koper en een professionele verkoper. Voor aankoop van onroerende zaken, zoals bijvoorbeeld een woning, kan deze bepaling echter worden uitgesloten. Voor de consumentenkoop heeft de wetgever de klachttermijn gesteld op twee maanden. Binnen twee maanden zal een koper dus moeten klagen bij de verkoper. Doet hij dit niet, dan verspeelt hij daarmee zijn rechten. Voor de niet consumentenkoop is geen algemene termijn gegeven. Dit hangt af van de omstandigheden van het geval. Over het algemeen is het echter aan te raden zo snel mogelijk bij de verkoper te klagen. Een gratis tip: klaag altijd schriftelijk en het liefst in een aangetekende brief. Dit voorkomt discussie achteraf.

Als u dus iets gaat kopen, doet u er goed aan de zaak na aflevering of nadat u het product mee naar huis heeft genomen goed te bekijken. Zodra u iets ziet wat u niet bevalt, moet u daar zo snel mogelijk over te klagen. Anders verspeelt u uw rechten tegenover de verkoper. Met andere woorden: als het niet goed is, mag u uw geld terugvragen, maar dan moet u wel eerst klagen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Aannemer: Kondig de oplevering aan!

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.