Wel of niet overgecrediteerd? deel II, "Het postorderkrediet"

Een postorderkrediet (vorm goederenkrediet), ook wel verzendhuiskrediet genoemd, wordt aangeboden door bedrijven, waarbij het mogelijk is voor een consument om goederen te kopen op afstand, die vervolgens per post of pakketdienst worden afgeleverd. Nadat de goederen zijn gekocht, kan de consument het verschuldigde bedrag alsdan gespreid terugbetalen.

Kan het voornoemde zo maar? Moet aan zo’n krediet niet ook een kredietwaardigheids toets voorafgaan. M.a.w. zou er niet enig moment moeten zijn geweest waarbij de kredietverstrekker tegen de consument eventueel had behoren te zeggen dat het gewenste krediet voor hem/haar onverantwoord was. Had het krediet de consument dus eventueel in woord en geschrift ontraden moeten zijn? Indien dit niet is gebeurd indien dit wel had gemoeten, heeft de consument zo mogelijk recht heeft op een passende schadeloosstelling. Dit omdat men ten onrechte is overgecrediteerd, met alle gevolgen van dien (b.v. vanwege niet tijdige nakoming een BKR-codering).

Voor consumptief krediet zijn de normen voor verantwoorde kredietverlening nader ingevuld in gedragscodes opgesteld door de branche-organisaties zoals de Vereniging van Financierings-ondernemingen in Nederland (VFN), de NVB (Gedragscode consumptief krediet), en de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie (NTO).

Als een kredietaanbieder niet bij een branche-organisatie is aangesloten, is deze niet gebonden aan de gedragscodes van deze organisaties. De aanbieder kan dit dan op eigen wijze invullen. Echter de AFM beschouwt deze codes als een minimale invulling van de open norm. De AFM ziet erop toe dat de afwijkende invulling van de open norm minimaal dezelfde zichtbare bescherming biedt tegen overkreditering als de normen in de gedragscodes. Om voor alle kredietaanbieders een gelijk speelveld te waarborgen, handhaaft de AFM deze normen streng.

Voor postorderbedrijven behoort mijn inziens met name als open norm de VFN Gedragscode te gelden. De VFN Gedragscode is immers van toepassing op alle krediet aan consumenten anders dan een krediet aan een consument voor de verwerving, verbouwing of herfinanciering van een voor eigen bewoning bestemd in één van de Europese landen gelegen registergoed, tot zekerheid voor de terugbetaling waarvan een hypotheek op dat registergoed is of wordt gevestigd.

De inkomens- en lastentoets van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie maakt onderdeel uit van de gedragscode die geldt voor de kredietverstrekkende leden van Thuiswinkel.org. Het is een toets op de kredietwaardigheid van de klant om overkreditering te voorkomen. Het is daarmee een concretisering van de norm in de Wet op het financieel toezicht om verantwoord krediet te verstrekken. De uitslag van de inkomens- en lastentoets wordt ten minste 5 jaar na afwikkeling van het betrokken krediet bewaard. Een kredietverstrekker zoals een postorderbedrijf die klanten trekt met postorderkredieten moet waken tegen eigen lichtzinnig/ roekeloos handelen door een consument. Dat is een van haar maatschappelijke verantwoordelijkheden, haar bijzondere zorgplicht. Door dit niet adequaat te doen in het consumentenrecht wat gaande is wordt jegens de consument in kwestie onrechtmatig gehandeld. Hiertegen kan dus opgekomen worden.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Vrije advocaatkeuze bij uw rechtsbijstandverzekering

Bekijk alle blogberichten
Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 309 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    8.1

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 309 advocaten en meer dan 159 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 20 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.