Wel of niet overgecrediteerd? Een vraag die bij velen speelt. 

Kredietverstrekkers, en met name banken, behoren zich te houden aan de door hen zelf in de branche opgezette (ere)regels en (gedrags)codes. De Gedragscode Hypothecaire Financiering is er hier één van.

Hierin is bepaald onder welke normstelling een maximale hypothecaire geldlening aan een consument verstrekt kan worden. Vaak houden banken zich hier niet aan. In dit geval zou betoogt kunnen worden dat een gedeelte van de verkregen lening eigenlijk niet verstrekt had mogen worden (= overcreditering). De passende schadeloosstelling hiertoe zou dan kunnen zijn de over dit gedeelte betaalde rente.

Op dit ogenblik trachten banken zich bij overschrijding van de door hen zelf gestelde normen zich in te dekken door het opnemen van diverse voorwaarden en extra clausules. Hiermee wordt door de bank beoogd nader te kunnen bewijzen dat de consument in kwestie gewezen is op de gevaren van mogelijke overfinanciering en dat het niet aan de bank zou liggen indien toch te lichtvaardig of te lichtzinnig gehandeld wordt door een hogere lening aan te gaan dan eigenlijk conform de Gedragscode Hypothecaire Financieringen mogelijk zou zijn geweest. Ik vraag mij echter af of dit mogelijk is. Ik meen van niet.

Het beschermen van een consument tegen eigen lichtvaardig en lichtzinnig handelen is immers in mijn optiek slechts door een bank met haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te ondervangen door een gewenste lening niet aan de consument te verstrekken. Dit heeft niets te maken met ontraden. Immers ontraden = weigeren.  Ontraden is weigeren en niet middels ingewikkelde clausules jezelf vrijwaren. Hiertoe is het consumentenrecht niet bedoeld. Dit past niet in de maatschappelijke verantwoordelijkheid die met name een bank in acht behoort te nemen.

Consument: let op uw zaak en pas op voor fantastische aanbiedingen die eigenlijk niet kunnen. Immers wat 100% zeker voor de toekomst zal zijn is dat de huidige rente ooit weer eens zal stijgen. Het gaat slechts om het woordje: wanneer. Is bijvoorbeeld nu een rente afgesproken van 2,7% voor 5 jaar vast dan lijkt de kans over 5 jaar aanzienlijk groter dat dit hoger dan 2,7% zal zijn dan lager. Wees dus als consument niet te overmoedig en bedenk dat een hypothecaire geldlening voor de aanschaf van een woning iets is voor de middellange tot lange termijn en niet iets van nu tot over 5 jaar, de korte termijn.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Eenvoudig duizenden euro’s premie besparen? Feit of fabel? Doorlopende zorgplicht

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.