Onderneming en contracten

U wilt als ondernemer de zaken goed geregeld hebben. Regeren is vooruitzien en het is belangrijk om van te voren alle afspraken glashelder vast te leggen in een overeenkomst. Een goed beleid beperkt zich niet alleen tot het heden maar zeker ook in de toekomst. Denkt u er over om te gaan samenwerken? Bedenk dan van te voren welke samenwerkingsovereenkomst u en uw aandeelhouders het beste past met oog op de toekomst. Raadpleeg eerst een advocaat voordat u een overeenkomst aangaat.

De aandeelhoudersovereenkomst

Veel ondernemers denken dat het opstellen van de aandeelhoudersovereenkomst niet zoveel voorstelt. Maar wij krijgen hier toch veel ondernemers op kantoor met hun handen in het haar, simpelweg omdat fouten in de overeenkomst pas later veel problemen opleveren. In de overeenkomst kunt u opnemen wat u wilt, zolang het maar niet in strijd is met de wet. De aandeelhoudersovereenkomst wordt niet openbaar gemaakt, andere mensen kunnen de overeenkomst dus niet inzien. Een aandeelhoudersovereenkomst wordt opgesteld tussen de aandeelhouders van een vennootschap, denk daarbij aan de oprichters van een B.V. of een N.V.

Wat staat er in de aandeelhoudersovereenkomst?

In de overeenkomst wordt onder meer opgenomen hoe de bestuurders en commissarissen worden benoemd en ontslagen, de verhouding van het aantal stemmen tussen de aandeelhouders, wanneer er besluiten worden genomen, hoe de aandeelhoudersovereenkomst kan worden gewijzigd en wat de regels zijn als de aandelen worden verkocht. De aandeelhoudersovereenkomst zorgt ervoor dat de regels in de statuten worden gevolgd bij de bedrijfsvoering, zodat alles duidelijk is. Zolang alles goed gaat, is er niets aan de hand, maar zodra er een kink in de kabel komt, kunnen bindende voorwaarden heel nadelig uitpakken. Belangrijk is dus van te voren uit te denken hoe u het wilt in geval van noodweer.

De aandeelhoudersovereenkomst hoeft u niet bij de notaris op te stellen, u kunt dat ook zelf doen of met de hulp van een advocaat.

Als een aandeelhouder wil opstappen

Aanbevolen wordt om een exit-strategie in de aandeelhoudersovereenkomst op te nemen. In de exit-regeling staat hoe aandelen worden verkocht, aan wie en binnen welke periode. Ook moet zijn opgenomen wie de prijs bepaalt van de aandelen. Als er geen exit-strategie in de aandeelhoudersovereenkomst staat, kan het vertrek van een aandeelhouder de start zijn van een lange procedure bij de rechter, dat veel geld en tijd kost.

Non-concurrentie beding

Het kan zijn dat na een aantal jaar een van de aandeelhouders besluit om een eigen onderneming te starten en wel in uw eigen branche. Om deze situatie te voorkomen, kunt u een non-concurrentiebeding opnemen in de aandeelhoudersovereenkomst. Dit voorkomt de situatie dat een aandeelhouder gaat concurreren met het bedrijf. Het beding wordt waarschijnlijk alleen nagekomen als er ook een boete hangt aan het concurreren. Overleg met een advocaat over de hoogte van deze boete.

Ondernemingsrecht en advies

Ondernemers zijn altijd in de weer en u loopt geregeld tegen mooie kansen en uitdagingen aan. Groeien, inkrimpen, samenwerken, fuseren of innoveren; Avinci Advocaten denkt met u mee om uw bedrijf te laten groeien. We denken met u mee over alle stappen die bij ondernemen hoort en die ondernemen zo leuk maakt. Als alles juridisch geregeld is kunt u zich focussen op alles waar u plezier in heeft, namelijk het ondernemen.

  • Ondernemingsplan
  • Rechtsvormen
  • Faillissement en doorstart
  • Aansprakelijkheid
  • Overname en fusie
  • Werknemersbeloning, bonusregeling en participatie

Advies voor nieuwe ondernemingen

U gaat alleen of met anderen een onderneming beginnen? Eenmanszaak, VOF, maatschap, commanditaire vennootschap (CV), besloten vennootschap (BV), stichting, vereniging, coöperatie, STAK: we kunnen u over elke rechtsvorm adviseren. En wanneer u weet hoe het eruit komt te zien helpen we bij het opstellen van een ondernemingsplan. Gaat u fuseren of verkoopt u uw bedrijf? We assisteren ook bij bedrijfsovername, fusie en verkoop en aandelenoverdracht. En wanneer u over de grens een onderneming wilt starten kunnen we u bijstaan met internationaal advies.

 Never a dull moment

Een onderneming kent vele aspecten: personeel en organisatie, financiële besturing, leveranciers, betalingen en achterstand, samenwerkingsovereenkomsten, handelscontracten, dreigende geschillen en nieuwe investeringen – never a dull moment. Dat is het leuke van ondernemerschap en zo is Avinci Advocaten ook. Korte lijnen, pro-actief denken, goed op de hoogte zijn, concreet advies – alles om de ondernemer te ontzorgen en procedures tot een goed einde te brengen.

 Juridisch advies bij insolventie en conflict

Verkeert uw onderneming in zwaar weer? Dit zijn de momenten waarop u moet kunnen varen op het juridisch advies van een partner die pragmatisch meedenkt. Onze advocaten bieden houvast bij kwesties als insolventie, faillissement, doorstart en bestuurdersaansprakelijkheid.

 Wat kunnen wij voor u doen?

Wij begrijpen namelijk dat u niet voor elk akkefietje of advies een dure advocaat of jurist wilt raadplegen en dat de kosten vaak een drempel vormen. Om dat te voorkomen heeft Avinci Bedrijfsadvocaat opgericht zodat iedere ondernemer ten alle tijden een jurist of bedrijfsadvocaat kan raadplegen tegen een fair tarief en die verstand van zaken heeft en ondernemers begrijpt. Met kwaliteit.

Hoe werkt Bedrijfsadvocaat? Heel simpel. Wij maken een Business Scan van uw zaak zodat we weten waar we over praten en waar eventuele hiaten zitten. U kunt vervolgens kiezen voor een aantrekkelijk package deal zodat u maandelijks advies kunt inwinnen of u kunt kiezen voor gereduceerde tarieven in het geval als het tot een rechtszaak komt. Uw vaste contactpersoon kent de ins- and outs van uw bedrijf dan al en kan meteen aan de slag zodat u tijd wint en geen geld verliest. Kijk op onze site bij tarieven en special deals.

Kom een keer langs!


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.