Privégegevens van veel ondernemers in familiebedrijven komen op straat te liggen.

Wellicht heeft u het in vele kranten gelezen: Privégegevens van veel ondernemers in familiebedrijven komen op straat te liggen. Dat risico ontstaat volgens bedrijven met het nieuwe, verplichte UBO-register, bedoeld om belastingontduiking, witwassen en terreurfinanciering tegen te gaan. Avinci Advocaten legt uit wat het precies voor ondernemers betekent en wat men het beste kan doen om zich te beschermen en eventueel uit te wijken naar juridische constructies die niet onder de UBO-plicht vallen.

In dit UBO-register (Ultimate Beneficial Owner) worden de gegevens verzameld van iedereen met een belang van meer dan 25% in een bedrijf.
Met de invoering het UBO-register wordt het in de ogen van ondernemers bijvoorbeeld criminelen wel heel gemakkelijk gemaakt om privégegevens in handen te krijgen, stelt de belangvereniging FamilieBedrijven Nederland (FBNed) in ondernemersblad Forum.
Familiebedrijven willen graag dat het register alleen toegankelijk is voor overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst en justitie.

Blote kont

“Iedereen snapt het doel”, zegt Marlies van Wijhe, directeur van het Zwolse Van Wijhe Verf en voorzitter van FBNed in het magazine. “Dat is het probleem niet. Maar zo kunnen we net zo goed in onze blote kont op het Binnenhof gaan staan. Zo voelt dit.”

Familiebedrijven leiden, anders dan beursgenoteerde bedrijven, traditioneel liever een teruggetrokken bestaan, aldus de ondernemers in Forum.

Als door iedereen in UBO is te zien hoeveel mensen verdiend hebben, wordt volgens FBNed tegen de aandeelhouders of ondernemer anders aan gekeken. Zaken doen zou ook bemoeilijkt worden.

Banenmachine

“De overheid voelt dat niet altijd aan en komt dan met regelgeving die daar onvoldoende rekening mee houdt. Terwijl familiebedrijven ondertussen wel voor de helft van de banen zorgen”, benadrukt Van Wijhe in het magazine.

De regels zelf zouden ook te ver reiken. Het doet er volgens Van Wijhe bijvorbeeld niet toe of die persoon ook daadwerkelijk actief is in het bedrijf.

Vissen

Alle gegevens zijn na te lopen door instanties zoals de Belastingdienst en justitie, maar een deel van de gegevens – de naam, geboortedatum, nationaliteit en aard en omvang van het belang – is ook door anderen in te volgen.

Welke personen deze informatie vervolgens opvragen, wordt niet bijgehouden, zo luidt de kritiek. Anoniem vissen naar persoonlijke gegevens is daarmee mogelijk.

Vertrouwelijkheid

De familiebedrijven stellen dat een sfeer van vertrouwelijkheid het ondernemen juist goed doet. In vertrouwen komt het tot goede zaken. De nieuwe transparantie-eis doorkruist dit.

“Transparantie lijkt een doel op zich te worden in plaats van een middel”, zegt Marlies van Wijhe. “Daar moeten we iets tegen doen, zowel in Den Haag als in Brussel.”

Omzeilen

De FBNed-voorzitter gaat het probleem met Europese zusterorganisaties aankaarten, hoewel de EU al tot de komst van het UBO-register heeft besloten. “Waarom geldt bescherming van privacy niet voor familiebedrijven”, stelt Van Wije in Forum.

De vraag is nu op welke manier elk van de lidstaten dit gaat regelen. In Nederland is het voorstel in de maak.

Als de kabinetsplannen doorgaan, zouden familiebedrijven kunnen uitwijken naar juridische constructies die niet onder de UBO-plicht vallen, denkt FBNed. “En dan is de transparantie nog verder te zoeken dan ie nu is”, reageert Van Wijhe in Forum.

Het is goed daar over na te denken, met de hulp van juridisch advies van Avinci advocaten deze situatie te bekijken, en zonodig de juridische vormgeving van uw onderneming aan te passen. Zeker belangrijk gezien vanuit persoonlijke aansprakelijkheid, continuiteit van de onderneming, de bedrijfsrisico’s en de bezittingen: overleg met uw vertrouwenspersoon, wij hebben genoeg ervaring en helpen u graag.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.