Hoe komt de telemarketeer aan mijn gegevens?

De telefoon gaat en je neemt op. Je wordt gevraagd of je ook belangstelling hebt voor een nieuwe website. De telefoon gaat weer en je neemt op. Je wordt gevraagd of je belangstelling hebt om te adverteren in een tijdschrift. De telefoon gaat wéér en je neemt wéér op. Je wordt gevraagd of je (vul maar in…). Als ZZP’er word je continu benaderd door telemarketeers. Vanaf het moment dat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel wordt er ‘free for all’ gespeeld met je persoonsgegevens. De spelers? De Kamer van Koophandel, telemarketeers, databedrijven en (ongewild) de ZZP’er.

Hoe komt men aan die gegevens? Vraag je je wellicht af.  Ze zijn inzichtelijk in het handelsregister (dat is algemeen bekend), maar de Kamer van Koophandel verkoopt ze ook door aan derden. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft de Kamer van Koophandel hierover benaderd in april 2018. De Kamer van Koophandel stelde destijds ‘uiterst verbaasd te zijn’ en gaf aan dat ze dat al ‘honderd jaar zo doet’. Volgens de Kamer van Koophandel is ze verplicht om informatie van bedrijven te geven en is het vragen van toestemming niet nodig. Ook niet als die gegevens voor marketing worden gebruikt. Ze is ook niet van plan om dat te gaan veranderen.

Mijn verwachting is dat de Autoriteit Persoonsgegevens ze daartoe zal dwingen. Er zijn zes grondslagen op basis waarvan gegevens mogen verwerkt (1. Toestemming, 2. Uitvoering van een overeenkomst, 3. Wettelijke verplichting, 4. Vitale belangen, 5. Algemeen belang, 6. Gerechtvaardigde belangen). Voornoemde grondslagen staan in artikel 6 van de AVG. Bij het verwerken van de persoonsgegevens moet je je bovendien aan de in art. 5 genoemde beginselen houden. De Kamer van Koophandel heeft geen grondslag (art. 6 AVG) en houdt zich niet aan de beginselen (art. 5 AVG). Een van die beginselen is doelbinding. Als je de gegevens verwerkt met een bepaald doel (voldoen aan een wettelijke plicht), mag je die gegevens niet voor een ander doel gebruiken (commerciële exploitatie). Ook verwerkt zij de gegevens niet op rechtmatige wijze (want geen grondslag), is zij niet transparant over de verwerking (want aan wie wordt wat nou verkocht en waarom?). Kort en goed: hier wordt een wettelijke plicht om je in te schrijven commercieel geëxploiteerd door de Kamer van Koophandel op een ondoorzichtige manier zonder dat men daarvoor toestemming heeft gegeven.

De gevolgen zijn de benaderingen zoals genoemd in de inleiding, maar ook via Facebook krijgen ZZP’ers hiermee te maken. Bedrijven kopen data uit de Kamer van Koophandel en gebruiken die kennis om ZZP’ers gepersonaliseerde advertenties te tonen. Dat wordt Facebook-targeting genoemd. Een boekhouder zal dan andere advertenties te zien krijgen dan een advocaat. Ook bekende Nederlanders zijn hiervan de dupe. Zij hebben veelal een bedrijf en krijgen daardoor te maken met stalkers die hen ongewenst benaderen.

Het antwoord van de Kamer van Koophandel dat ze haar activiteiten niet zal veranderen verbaast mij. Zo is er niet alleen het risico van een boete, maar heeft de voorzitter van de Ierse Autoriteit Persoonsgegevens gisteren nog gewaarschuwd dat er vaker gebruik zal worden gemaakt van de bevoegdheid om alle verwerkingen van een bedrijf stop te zetten, dan van de mogelijkheid van het opleggen van een boete. De Autoriteit heeft dus veel mogelijkheden om de werkwijze van de Kamer van Koophandel te veranderen. Ik zou de Kamer van Koophandel dan ook willen adviseren om met de Autoriteit Persoonsgegevens om de tafel te gaan. De ZZP’ers willen niet langer deelnemen aan het ‘free for all’ spel en de Autoriteit moet en zal voor ze opkomen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.