Bemiddelingskosten bij huur woonruimte

De afgelopen jaren hebben wij in onze praktijk vele contracten voorbij zien komen waarin torenhoge bemiddelingskosten aan de huurder in rekening werden gebracht. In veel gevallen is dat ten onrechte en kunt u de kosten terugvorderen.

 

De Hoge Raad heeft recentelijk een belangrijk advies gegeven aan de kantonrechter (HR 16 oktober 2015, ECLI:NL:HR:2015:3099).


Een bemiddelingskantoor verzamelt op haar website woningen van verhuurders die zij te huur aanbieden. De verhuurders betalen het bemiddelingskantoor niet. De geïnteresseerde huurder kan enkel via de website op de woning reageren. Hij moet zich via de website als woningzoekende inschrijven. Als er een huurovereenkomst tot stand komt, is de huurder een courtage aan het bemiddelingsbureau verschuldigd, gelijk aan één maand huur.

 

Volgens de Hoge Raad mag een bemiddelaar van huurwoningen, geen bemiddelingskosten in rekening brengen bij een huurder, indien de bemiddelaar tevens een overeenkomst heeft gesloten met de verhuurder. Of de verhuurder betaalt voor de diensten van de bemiddelaar is niet van belang. Dit is slechts anders als het bemiddelingskantoor enkel fungeert als een “elektronisch prikbord”, dus als verhuurder en aspirant-huurder niet van elkaar zijn afgeschermd en ook een huurcontract kunnen sluiten zonder tussenkomst van het bemiddelingskantoor.

 

Als u zich in het voorgaande herkent heeft u hoogstwaarschijnlijk ten onrechte bemiddelingskosten betaald. Het is mogelijk de bemiddelingskosten terug te vorderen.
De verjaringstermijn is 5 jaar.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 749 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de - soms nog ouderwetse - juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.
Klik hier voor de resultaten