De relatiebeding anno nu: ‘You are now connected to..’

Voor veel mensen is sociale media een onmisbaar instrument geworden. Sociale media wordt veel gebruikt in de privésfeer, maar ook voor zakelijk gebruik spelen professionele netwerksites zoals LinkedIn een grote rol.

Naast alle positieve kanten van social media bestaan er echter ook nadelen. Veel mensen twitteren en posten er vrolijk op los, zonder zich te realiseren welke gevolgen hier mogelijk aan verbonden zijn. Dat de gevolgen hiervan groot kunnen zijn, blijkt wel uit het feit dat de rechter zich steeds vaker moet uitspreken over conflicten tussen werkgever en werknemer die voortkomen uit social media gebruik. Een van die onderwerpen is het concurrentie- en relatiebeding.

In veel arbeidsovereenkomsten is een relatiebeding opgenomen. Met het opnemen van een relatiebeding tracht de ondernemer tegen te gaan dat de werknemer de werkgever, na het einde van het dienstverband, schade kan berokken door er met de relaties van de werkgever vandoor te gaan. Neemt een werknemer na het einde van het dienstverband tóch contact op met een relatie van zijn ex-werkgever, dan loopt hij het risico dat hij zijn relatiebeding overtreedt.

De voorzieningenrechter in Arnhem oordeelde in 2011 al over een zaak waarbij het gebruik van LinkedIn tot problemen leidde.[1] Volgens de ex-werkgever had de werknemer het relatiebeding overtreden door via LinkedIn contact te leggen met een relatie van de werkgever. Deze relatie werd specifiek genoemd in het relatiebeding. Desondanks kwam de werknemer in contact met een werkneemster van deze relatie. De werkgever overlegde een screenprint van het LinkedIn profiel van de werknemer.  Op het profiel was te lezen:

“[relatie] is now connected to.. [werknemer]”

Door deze vermelding kwam vast te staan dat er contact was tussen de werknemer en de relatie. Volgens de rechter was het versturen van de uitnodiging en het accepteren daarvan aan te merken als een schending van het relatiebeding.

In een zaak uit 2012 sprak het Hof ‘s-Gravenhage zich uit over een zaak waarbij de werknemer via Twitter een tweet stuurde naar zijn ‘volgers’ met de mededeling dat hij op zoek was naar zzp’ers.[2] Onder deze volgers bevonden zich relaties van de ex-werkgever. Volgens het Hof was er met het versturen van twitterberichten nog geen sprake van het onderhouden van zakelijke contacten, omdat het ‘volgen’ op Twitter een eenzijdige handeling is en niet gelijk was aan het verzenden van een uitnodiging en een acceptatie daarvan, zoals dat bij LinkedIn wel het geval is.

De Hoge Raad oordeelde vervolgens in 2015 dat een werknemer zijn relatiebeding niet had overtreden door vlak voor het einde van zijn dienstverband een bericht op LinkedIn te plaatsen waarmee hij al zijn connecties mededeelde dat hij bij een andere werkgever in dienst zal treden, voorzien van zijn nieuwe contactgegevens.[3] De werknemer kroop hier echter door het oog van de naald, want het beroep van de werkgever op het relatiebeding sneuvelde omdat het relatiebeding zag op overtredingen ná het dienstverband en dit vond al plaats voor het einde. Zou ditzelfde bericht na het dienstverband zijn geplaatst, dan was de uitkomst mogelijk anders geweest.

In januari van dit jaar moest de Rechtbank Amsterdam zich uitlaten over de vraag of een werknemer gehouden kon worden de LinkedIn connecties te verwijderen, welke hij via zijn werkgever heeft verkregen.[4] De Rechtbank heeft hierbij geoordeeld dat dit niet het geval was. Er was weliswaar sprake van een relatiebeding in de arbeidsovereenkomst, maar vast kwam te staan dat de medewerker LinkedIn nodig had voor de uitvoering van zijn werkzaamheden bij zijn ex-werkgever en dat deze ex-werkgever aan de werknemer heeft gevraagd gebruik te maken van zijn eigen persoonlijke LinkedIn pagina. Bovendien waren er in de arbeidsovereenkomst geen afspraken gemaakt over het verwijderen van deze connecties na einde dienstverband. De werknemer hoefde de relaties dus niet te verwijderen. Uiteraard is het wel denkbaar dat als de werknemer deze relaties doelbewust had benaderd na einde dienstverband, dat er wel sprake zou kunnen zijn van een overtreding van het relatiebeding.

In alle uitspraken over de overtreding van het relatiebeding via social media zijn de verschillen klein. Het is denkbaar dat ook het versturen van tweets een overtreding van het relatiebeding kan betekenen. Bijvoorbeeld wanneer een tweet specifiek gericht is aan een bepaald persoon.  Aan de andere kant is duidelijk dat niet elke handeling via LinkedIn of Facebook direct leidt tot een overtreding van het relatiebeding.

Kortom, iedere gebruiker van social media moet zich te allen tijde bewust zijn van de gevolgen die het plaatsen van een berichtje of het accepteren van een uitnodiging kunnen hebben en werkgevers doen er verstandig aan om met hun werknemers vooraf heldere afspraken te maken over het gebruik van social media in het zakelijk verkeer.

[1] ECLI:NL:RBARN:2011:BP8592, Rechtbank Arnhem, 08-03-2011.

[2] ECLI:NL:GHSGR:2012:BW0090, Gerechtshof ‘s-Gravenhage, 21-02-2012.

[3] ECLI:NL:HR:2015:3401, Hoge Raad, 27-11-2015.

[4] ECLI:NL:RBAMS:2018:1103, Rechtbank Amsterdam, 26-01-2018.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.