Ernstig verwijtbaar handelen werkgever leidt tot hoge billijke vergoeding

In 2016 heb ik een cliënt bijgestaan, die al 36 jaar werkzaam was als automonteur bij een werkgever. Na een incident op de werkvloer werd cliënt opgeroepen voor een gesprek. Toevallig had de werknemer op die bewuste dag vrij genomen en kon vanwege andere verplichtingen niet aanwezig zijn op het gesprek over het incident. Hierop werd cliënt op staande voet ontslagen.

In een eerdere procedure heeft de kantonrechter bepaald dat het ontslag op staande voet geen stand houdt, en dus vernietigd moest worden. Daarna heeft de werkgever een ontbindingsverzoek ingediend bij de kantonrechter, om het dienstverband met deze werknemer te beëindigen.

De kantonrechter heeft in de uitspraak over het ontbindingsverzoek bepaald dat van een dringende reden nog steeds geen sprake is, op grond waarvan de arbeidsovereenkomst zou moeten worden ontbonden. Echter, door de handelwijze van werkgever was de arbeidsverhouding verstoord geraakt. Cliënt was het vertrouwen in de werkgever verloren. De kantonrechter heeft daarom de arbeidsovereenkomst ontbonden.

Wettelijke transitievergoeding

Werknemers die twee jaar of langer in dienst zijn, ontvangen per 1 juli 2015 een zogenaamde transitievergoeding. Dit is wettelijk bepaald, waarbij een aantal uitzonderingen gelden. In het geval van cliënt bedroeg deze transitievergoeding ruim € 63.000,- bruto. De rechter heeft deze vergoeding toegekend.

Billijke vergoeding

Omdat de werkgever ernstig verwijtbaar heeft gehandeld, heeft de kantonrechter naast de transitievergoeding ook een billijke vergoeding toegekend. Gelet op alle omstandigheden van het geval, waaronder de leeftijd van cliënt, heeft de rechter € 60.000,- bruto als billijke vergoeding toegekend.

De werkgever moet in deze zaak flink diep in de buidel tasten, vanwege haar verwijtbare handelen.

Bovenstaande uitspraak is gepubliceerd. Klik op de link als je de volledige uitspraak wilt lezen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.