Het opnemen van vakantiedagen: wie is de ‘baas’?

Voor een werkgever vormen vakantieperioden soms een bron van zorg. Het is voor een werkgever niet altijd mogelijk om met alle wensen van de werknemer rekening te houden. Mensen met schoolgaande kinderen willen graag in de schoolvakanties op vakantie. Anderen kiezen juist weer het voor- of naseizoen. In de praktijk ontstaat daarom dan ook nogal eens discussie over de vraag wanneer een werknemer zijn vakantiedagen mag opnemen.

Volgens de wet stelt de werkgever de vakantie vast volgens de wensen van de werknemer. Als de werknemer zijn wensen heeft kenbaar gemaakt, moet de werkgever binnen twee weken reageren. Als de werkgever dit nalaat, dan wordt de vakantie geacht te zijn vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer. De werkgever kan een verlofaanvraag afwijzen op grond van gewichtige redenen. Hiervan is sprake als de verlening van de vakantie de gang van zaken binnen het bedrijf zo ernstig zou verstoren dat het belang van de werknemer daarvoor redelijkerwijs moet wijken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onderbezetting. De werkgever kan soms ook met de werknemer van de wettelijke regel afwijken in de arbeidsovereenkomst.

 

De omgekeerde situatie komt ook voor: de werknemer wil vakantiedagen sparen, terwijl de werkgever hier niet positief tegenover staat. Hoewel de macht op het gebied van vakantiedagen in handen ligt van de werknemer, kunnen de eisen van goed werknemerschap meebrengen dat de werknemer een deel van het wettelijk minimum aan vakantiedagen moet opnemen. Overigens zal de werknemer sinds de invoering van de korte vervaltermijn niet zoveel behoefte meer hebben aan deze optie. De vervaltermijn geeft immers al een sterke prikkel om wettelijke vakantiedagen snel op te nemen.

 

Zoals u ziet, ligt de zeggenschap over de vaststelling van vakantie in belangrijke mate bij de werknemer. Echter, zijn er ook uitzonderingen. Wilt u meer weten over uw specifieke situatie?


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.


Reacties


Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.