Niet naleven van coronamaatregelen: ontslag op staande voet?

Sinds een half jaar gelden er verschillende corona-maatregelen in Nederland. Sommige maatregelen zijn doorgaans vrij eenvoudig na te leven (zoals anderhalve meter afstand houden), anderen hebben meer impact (bijvoorbeeld sluiting van de horeca). Het kan voor een werkgever lastig zijn om om te gaan met personeel dat zich niet aan de maatregelen houdt. Voor de twee hierna te bespreken werkgevers was het schenden van de coronamaatregelen in ieder geval aanleiding om over te gaan tot een ontslag op staande voet. De ontslagen werknemers wendden zich daarop tot de kantonrechter en dat leidde tot de volgende twee uitspraken.

De eerste zaak betrof een ontslag op staande voet vanwege het schenden van de “1,5 meter-regel”. De werknemer in kwestie probeerde een collega de hand te schudden terwijl deze collega juist probeerde om afstand te houden. De werknemer besloot daarop om zijn collega te omhelzen en later nog eens dichtbij te gaan staan. Niet bepaald een slimme zet als je bedenkt dat de coronamaatregelen op dat moment al zo’n twee maanden van kracht waren. Zo dacht de werkgever er ook over. De werknemer werd op staande voet ontslagen omdat hij (onder meer) zichzelf en de collega aan ernstig gevaar had blootgesteld.

De werknemer vocht het ontslag aan bij de kantonrechter – en met succes.

 

De kantonrechter benadrukte wel dat het ieders verantwoordelijkheid is om zich aan de (relatief makkelijke) basismaatregelen te houden. Dat de werknemer enthousiast was omdat hij zijn collega na een lange tijd weer zag, betekent niet dat hij de regels dan maar aan zijn laars kon lappen. Toch leverde dit handelen geen dringende reden voor een ontslag op staande voet op. Daarbij speelde mee dat de werknemer en zijn collega niet besmet raakten met het coronavirus, er sprake was van een dienstverband van meer dan 30 jaar en het feit dat het strikt naleven van de regels voor mensen soms toch lastig is. Het ontslag op staande voet werd dus vernietigd. Wel ontbond de kantonrechter alsnog de arbeidsovereenkomst vanwege een verstoorde arbeidsverhouding (de werknemer had al diverse waarschuwingen gekregen wegens het handelen in strijd met voorschriften).

In de andere kwestie liep het voor de werknemer (nog) minder goed af.

 

Deze werknemer, restaurantmanager bij een grote fastfoodketen, besloot om de deuren van het restaurant tóch te openen terwijl de dag daarvoor (op 15 maart 2020) de maatregel was afgekondigd dat alle restaurants drie weken moesten sluiten. De werknemer werd op staande voet ontslagen. De kantonrechter oordeelde dat dit terecht was. De berichten van de werkgever en een waarschuwing van een collega waren duidelijk genoeg en de werknemer had op zijn minst contact moeten opnemen met zijn leidinggevende om te bevestigen dat het restaurant geopend mocht worden. Door het restaurant te openen heeft de werknemer een gevaarzettende situatie in het leven geroepen en hij had als manager juist moeten zorgen voor het naleven van procedures, aldus de kantonrechter. Het ontslag op staande voet bleef in stand.

De beide uitspraken zijn hier te vinden:

Rechtbank Rotterdam 28 augustus 2020, ECLI:NL:RBROT:2020:7567 ► https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2020:7567

Rechtbank Rotterdam 14 augustus 2020, ECLI:NL:RBROT:2020:7517 ►  https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2020:7517

Deze blog is geschreven door Elise Heijkoop.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Toewijzing loonvordering overuren

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 184 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    7.9

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 184 advocaten en meer dan 62 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.