Werkgever mag het einde van een arbeidsovereenkomst aanzeggen per WhatsApp!

De kantonrechter te Amsterdam heeft op 10 juni 2015 geoordeeld dat de werknemer uit een WhatsApp-bericht van werkgever had kunnen afleiden dat de arbeidsovereenkomst niet zou worden verlengd.

Werkgever had dus voldaan aan de aanzegverplichting ex artikel 7:668 BW.

Aanzegverplichting

Sinds 1 januari 2015 zijn werkgevers verplicht om het einde van een tijdelijke arbeidsovereenkomst uiterlijk één maand van te voren schriftelijk bekend te maken aan de werknemer. De zogeheten ‘aanzegtermijn’.

Schriftelijkheidsvereiste

In artikel 7:668 BW is over de wijze van de aanzegging enkel opgenomen dat deze schriftelijk dient te geschieden. De wetgever adviseert om de aanzegging via aangetekende post te laten plaatsvinden, maar het is ook reeds bekend dat een aanzegging per e-mail ook is toegestaan. Van belang is dat werkgever kan aantonen dat de aanzegging de werknemer tijdig heeft bereikt. Maar waar ligt nu de grens van ‘schriftelijk’?

De kantonrechter te Amsterdam moest zich in juni 2015 over deze vraag buigen. In deze zaak ging het over een bediende die zich volgens de werkgever onterecht had ziekgemeld. De werkgever had namelijk vastgesteld dat werkneemster zich – ondanks haar klachten, waardoor zij niet kon werken – volop in het nachtleven stortte.

Gelet op vorenstaande wenste werkgever de arbeidsovereenkomst met werkneemster niet te verlengen. In één van de vele WhatsAppberichten tussen partijen heeft werkgever op 3 maart 2015 het volgende gezegd:

“(..) Ik ga je nu 2 keuzes geven (…) 1. We gaan normaal uit elkaar, ik stel een ontbinding van het contract op, je tekent die, je krijgt je salaris van de maand februari uitbetaald inclusief vakantie. 2. Ik ga ontslag aanvragen bij het UWV voor ontbinding van het contract per 6 februari. (..) Woensdag hoef je niet te verschijnen. (..) Want je weet exact zelf wat je gedaan hebt en we laten ons niet in de maling nemen. Niet komen werken als je dat wel kan is niet acceptabel. Er is een zorgplicht richting je werkgever en ik heb dusdanig bewijs gekregen dat je dat niet hebt nageleefd.”

Daarnaast heeft werkgever op 5 maart 2015 een officiële aanzegging per post verstuurd aan werkneemster. Werkneemster betwist dat zij een aanzegging per post heeft ontvangen. Is het WhatsAppbericht voldoende voor werkgever om aan zijn verplichting te hebben voldaan?

De kantonrechter oordeelde dat middels het WhatsAppbericht aan de aanzegverplichting is voldaan. Uit voornoemd WhatsAppbericht had werkneemster kunnen afleiden dat haar arbeidsovereenkomst zou worden beëindigd. Omdat werkneemster heeft gereageerd op dat WhatsAppbericht mag er tevens vanuit worden gegaan dat het bericht haar heeft bereikt.

Let op met WhatsApp

In bovengenoemde zaak was van groot belang dat werkneemster op het WhatsAppbericht had gereageerd. Hierdoor stond voor de kantonrechter vast dat het bericht haar had bereikt. Dit had anders geweest als werkneemster niet had gereageerd. Als werkgever dan niet met blauwe vinkjes had kunnen aantonen dat ze het bericht wel had gelezen, had de werkgever hier aan het kortste eind getrokken.

Conclusie

Deze uitspraak leert ons dat rechters niet hele hoge eisen stellen aan de manier waarop werkgevers het einde van een arbeidsovereenkomst aanzeggen. Wel is het voor werkgevers van belang dat zij kunnen aantonen dat de aanzegging de werknemer heeft bereikt. Vraag daarom altijd om een ontvangstbevestiging en mocht deze uitblijven, dan biedt een aangetekende brief toch de meeste zekerheid.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Kijk uit voor toffe mailtjes van uitzendbureaus!

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.