Wijziging Arbowet per juli 2017: wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de nieuwe Arbowet?

De Eerste Kamer heeft op 24 januari 2017 ingestemd met het wetsvoorstel van de gewijzigde Arbowet. De nieuwe Arbowet zal vanaf 1 juli 2017 in werking treden. Met de wijziging van de Arbowet wil het kabinet het functioneren van de bedrijfsgezondheidszorg voor werknemers en werkgevers verbeteren. Het is verstandig om je goed voor te bereiden op de veranderingen. De wijzigingen in de nieuwe Arbowet zijn vooral gericht op de rol en taken van de bedrijfsarts en de positie van de preventiemedewerker. De werkgevers krijgen meer verplichtingen en de werknemers meer rechten.

Ik zal hieronder kort ingaan op de belangrijkste wijzigingen.

Werknemers krijgen een betere toegang tot de bedrijfsarts

Werknemers krijgen het recht om uit eigen beweging langs een bedrijfsarts te gaan via een “open spreekuur”. Dit wordt ook wel arbeidsomstandigheden spreekuur genoemd. De werknemers dienen van deze mogelijkheid op de hoogte te worden gesteld. Daarnaast kan de werknemer bij twijfel over de juistheid van het advies van de bedrijfsarts een second opinion aanvragen bij een andere (onafhankelijke) bedrijfsarts.

Verplichte contractuele afspraken tussen de werkgevers en de bedrijfsarts

De afspraken moeten worden vastgelegd in een “basiscontract arbodienstverlening”. In het basiscontract dienen in ieder geval de volgende punten te staan:

  • dat de bedrijfsarts de gelegenheid krijgt om de werkplek in het bedrijf te bezoeken;
  • dat er een klachtenprocedure is en hoe deze klachtenprocedure werkt;
  • op welke manier de bedrijfsarts zijn (wettelijke) taken kan uitvoeren;
  • hoe de tang tot de bedrijfsarts, de preventiemedewerker, de OR/personeelsvertegenwoordiger of belanghebbende werknemer is geregeld;
  • hoe de bedrijfsarts omgaat met de meldingsplicht voor beroepsziekten. De bedrijfsarts krijgt dan ruimte om beroepsziekten te melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten.

Alle arbodienstverleners (dus niet alleen de bedrijfsarts) dienen voorts nauw samen te werken met en te adviseren aan de preventiemedewerker, de OR en/of personeelsvertegenwoordiger (of bij het ontbreken daarvan de belanghebbende werknemer) van de werkgever.

Door deze nieuwe afspraken wordt de werkgever verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding. Werkgever en werknemer worden dan samen verantwoordelijk voor de implementatie van de adviezen van de bedrijfsarts.

Handhaving, toezicht en sanctie

De inspectie van SWZ gaat handhaven op aanwezigheid van een basiscontract en krijgt ruime sanctioneringsmogelijkheden ten opzichte van werkgevers, arbodiensten en bedrijfsartsen. De inspectie mag werkgevers zonder basiscontract beboeten. De inspectie kan ook de bedrijfsarts beboeten als hij zich niet houdt aan het mogelijk maken van een second opinion of als hij niet beschikt over een klachtenregeling.

Overgangsregeling

Werkgevers krijgen na het ingaan van de wetswijziging een jaar de tijd om, voor lopende contracten die afwijken van de nieuwe regeling, het bestaande contract met de bedrijfsarts/arbodienst aan te passen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Kijk uit voor toffe mailtjes van uitzendbureaus!

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.