iPad kapot: recht op een nieuw of een refurbished exemplaar?

Iedereen kent het wel. Je nieuwe telefoon (of ander product) gaat na een paar maanden kapot. Veel leveranciers hebben het beleid om het defecte product dan te vervangen. In de meeste gevallen ontvang je dan geen nieuw exemplaar, maar een refurbished of remanufactured exemplaar. Moet je daar als consument genoegen mee nemen?


Weigering remanufactured iPad

Op 18 april 2017 heeft de Rechtbank Amsterdam uitspraak gedaan in een zaak tegen Apple. De casus is eenvoudig: Een consument koopt een nieuwe iPad Air 2, met extra garantie en Apple Care. Binnen vier maanden na aankoop maakt de iPad geen of slecht contact met de wifi. Daardoor is de iPad niet normaal te gebruiken. Apple stelt vast dat reparatie niet mogelijk is. De consument krijgt een remanufactured exemplaar aangeboden. Die wordt geweigerd. De consument stelt recht te hebben op een nieuwe iPad. De rechtbank mag vervolgens oordelen over de vraag of de consument daar recht op heeft.

De wet is duidelijk. Artikel 7:21 BW bepaalt dat de koper recht heeft op herstel of vervanging wanneer de afgeleverde zaak niet aan de overeenkomst beantwoordt. Herstel mag je eisen, mits de verkoper daar redelijkerwijs aan kan voldoen. Vervanging mag je eisen, tenzij de afwijking te gering is om dat te rechtvaardigen. Omdat herstel van de iPad niet mogelijk is, is er geen keuze. De consument heeft recht op vervanging.

Apple stelt dat een remanufactured iPad voldoende is voor vervanging. De consument heeft geen recht op een splinternieuwe iPad. De aangeboden iPad is hetzelfde type. Weliswaar kan deze gebruikte onderdelen bevatten, maar de prestaties en betrouwbaarheid zijn gelijk aan die van een nieuwe iPad.

De uitspraak

De rechtbank maakt korte metten met het verweer van Apple. Onder verwijzing naar Europese jurisprudentie wijst de rechter de eis van de consument toe. Zij heeft recht op een nieuwe iPad. De consument heeft immers een nieuwe iPad gekocht. Daarom heeft zij bij vervanging ook recht op een nieuw exemplaar. Zou zij een gebruikt exemplaar hebben gekocht, dan heeft zij bij vervanging ook recht op een gebruikt exemplaar. Apple wordt veroordeeld om, op straffe van een dwangsom, een nieuwe iPad aan de consument te leveren.

Deze uitspraak is duidelijk en geldt natuurlijk niet alleen voor vervanging van een Apple iPad. Ook wanneer een nieuw gekochte telefoon, televisie, of ander product niet aan de overeenkomst beantwoordt en vervangen moet worden, bestaat recht op een nieuw exemplaar. De koper hoeft zich dus niet af te laten schepen met een replacement, een refurbished exemplaar of een remanufactured exemplaar.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de - soms nog ouderwetse - juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.
Klik hier voor de resultaten.