Pilot rechtbank Overijssel om kinderen bij het ouderschapsplan te betrekken per 1 mei 2018

Om te scheiden voor 1 maart 2009 was er alleen een verzoekschrift echtscheiding nodig. Per 1 maart 2009 werd het bijvoegen van een ouderschapsplan verplicht, zonder deze werd en wordt uw verzoek tot scheiden niet behandeld.

De wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding (inwerkingtreding 1 maart 2009) was hiervoor de basis.
In het verzoekschrift echtscheiding dient de advocaat aan te geven hoe de kinderen zijn betrokken bij het tot stand komen van het ouderschapsplan. Meestal werd dit in het ouderschapsplan zelf als volgt geformuleerd: “de kinderen zijn op passende, of: op leeftijdsconforme wijze betrokken”. Deze zin is niet meer voldoende in ouderschapsplannen na 1 mei 2018.
Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle is een pilot gestart als enige Rechtbank in Nederland.
Scheidende ouders dienen nu naast een ouderschapsplan, tevens een formulier Bruggesprek in te vullen. Uit dit formulier moet blijken hoe zij hun kinderen hebben betrokken bij het opstellen van de afspraken in het ouderschapsplan en het regelen van de verdeling van de zorgtaken. Hierbij moeten de ouders een gesprek voeren met hun kinderen en moeten zij de reacties van de kinderen opschrijven.
In de procedure vraagt de familierechter vervolgens aan de ouders en de advocaten naar het Bruggesprek. Als dit gesprek niet heeft plaatsgevonden of als de ouders het niet eens zijn geworden over een ouderschapsplan dan moeten de ouders toelichten hoe de omgangsregeling op dit moment loopt.
De pilot duurt een jaar en is een initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming, mediators, een GZ-psycholoog, familierecht advocaten en een familie-en jeugdrechter. Op deze manier wordt getracht de positie van kinderen in vechtscheidingen te verbeteren. Het idee is: als kinderen de afspraken van hun ouders niet fijn vinden, dan ontstaat er wrijving en discussie in de communicatie tussen de ouders wat weer niet goed is voor het kind.
Voordelen zijn beschreven, bezwaren niet. Toch zijn er de volgende kanttekeningen te beluisteren in de advocatuur.
Ouders die op normale wijze kunnen communiceren, en normaal afspraken kunnen maken over de verdeling van de zorg- en opvoedtaken (in de volksmond: de omgangsregeling), hebben geen ouderschapsplan nodig. Waarom, als je in onderling overleg de zorg verdeelt en afstemt, zou dit op papier moeten komen te staan? Flexibiliteit in afspraken hoeven niet zwart op wit gesteld te worden. Dan ga je zo’n plan in feite invullen voor de vorm.
Een ouderschapsplan is dan in feite nog een verplicht stuk om afspraken vast te leggen voor ouders die het juist niet eens met elkaar worden. Dat gaat dus niet lukken. Resultaat is dat er dan een ouderschapsplan bij het echtscheidingsverzoek moet worden ingediend, wat niet is ondertekend door beide ouders. Dan is er werk aan de winkel en moeten partijen meestal in een hulpverleningstraject verder om tot afspraken te kunnen komen.
Kinderen zijn loyaal naar beide ouders en geven vaak bij elke ouder aan wat zij denken dat deze ouder wil horen. Soms zit er een stukje angst bij een kind om aan te geven wat het werkelijk wil, waardoor het kind aan een ouder wat anders aangeeft dan dat het kind echt wil. Angst om de vader of moeder verdriet te doen, of boos te maken dus zeg je als kind maar wat anders dan je zelf wilt. Het kind zegt dit tegen de ene ouder en dat tegen de andere. Vaak is er nog druk van overige familie bij.
Het bezwaar is dat een formulier Bruggesprek een tweede bron van discussie gaat opleveren. Hoe moet een kind vanaf vier jaar overzien wat er aan de hand is? Denk eens terug aan je eigen kleuterjaren. Of aan toen je 8 of 9 jaar oud was. Dat je dan wat moet vinden van de afspraken die je ouders maken over jou. Zou je daar eerlijk over durven praten met je ouders?
Hieraan gaat geen formulier helpen. Hiermee wordt een ongewenste druk op het kind gelegd. Kinderen vanaf vier jaar (!) zouden al wat kunnen vinden van de wisselende thuissituatie volgens de pilot.
Familierechters verwachten zo meer waardevolle informatie te krijgen over de wensen van het kind en willen zo de belangen van de kinderen beter waarborgen. Maar hoe waardevol zal die informatie zijn? Komt een kind niet in de knel als er uit wordt gegaan van onjuiste informatie?
Ik denk dat van het Bruggesprek en het formulier en wat er op staat te veel wordt verwacht. Zijn er geen betere opties. Zijn alle consequenties overdacht. Over een jaar zal er een evaluatie komen, ik ben zeer benieuwd.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.


Reacties


Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.