Formele voorschriften: Bewaarplicht

  1. Inleiding

U heeft het vast wel omstreeks september 2018 gelezen of meekregen; de boete van 775,– miljoen euro die het Openbaar Ministerie heeft opgelegd aan ING. ING schoot volgens het Openbaar Ministerie tekort in de uitvoering van cliëntenonderzoeksprocedures ter voorkoming van financieel-economische criminaliteit. Het betrof kort gezegd “compliance” (formele voorschriften). In de landelijke pers is meegedeeld dat ING in dit kader inmiddels maatregelen heeft genomen.

U als MKB ondernemer dient ook te voldoen aan de formele voorschriften die de overheid aan u stelt. Indien u bijvoorbeeld niet of niet tijdig voldoet aan door de overheid gestelde termijnen zoals het tijdig toesturen van gevraagde documentatie door de gemeente in uw woonplaats of het tijdig indienen van uw belastingaangiften kunt u ook een (vergrijp)boete opgelegd krijgen. Dit is ook het geval indien u als ondernemer niet voldoet aan de bewaarplicht.

  1. Bewaarplicht

Wat vaak in de praktijk wordt vergeten is dat u als ondernemer wettelijk verplicht bent administratie minimaal 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht). Het begrip administratie moet ruim worden uitgelegd en ziet op bijvoorbeeld alle inkomende en uitgaande facturen, voorraadadministratie, inventarislijsten en de stukken die door uw boekouder worden opgesteld zoals het grootboek, de debiteuren- en crediteurenadministratie en de loonadministratie.

Uw bewaarplicht geldt ook voor gegevens die op uw computer staan, voor de computerprogramma’s en bestanden. Het enkel en alleen bewaren van een bestand in afgedrukte vorm voldoet niet aan de bewaarplicht. U dient dus te bewerkstelligen dat deze programma’s en bestanden bij een boekenonderzoek of controle door de belastingdienst kunnen worden gebruikt.

  1. Sancties

Als u zich niet houdt aan de bewaarplicht loopt u niet alleen het risico van boetes maar kunt u worden geconfronteerd met omkering van de bewijslast. Dit betekent dat niet de belastingdienst maar u in een bezwaarprocedure of (hoger) beroepsprocedure voor de rechter dient aan te tonen dat een aanslag te hoog is vastgesteld en daarom niet juist is. Onze advocaten kunnen uw vragen beantwoorden en u bij te staan in uw geschillen met de belastingdienst maar ook met andere overheidsinstanties.

 


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.