Letselschadevergoeding voor niet vastgelegde kletsnatte deurmat in supermarkt

Een supermarkt is recentelijk veroordeeld tot het vergoeden van letselschade naar aanleiding van een val van een klant over de deurmat. Ondanks dat supermarkten veel werk maken om het veilig te maken voor klanten, door o.a. het plaatsen van borden bij natte ondergronden, blijft een ongeluk altijd in een klein hoekje zitten.

De betreffende klant had letsel opgelopen toen hij was uitgegleden over de natte vloer bij binnenkomst in de supermarkt. Het was een regenachtige dag, waarbij de vloer van de ingang van de supermarkt zichtbaar nat was maar waarbij er eveneens een droogloopmat aanwezig was die ervoor diende te zorgen dat er juist niet nog meer nattigheid de winkel in zou komen. Bij het betreden van deze mat is de klant uitgegleden, omdat de mat zelf doordrenkt was van de regen en begon te schuiven over de onderliggende natte vloertegels.

Het was voor de klant voorzienbaar dat de tegelvloer en de droogloopmat bij de ingang nat kon zijn bij regenachtig weer, aldus de rechtbank. De klant hoefde er echter niet vanuit te gaan dat de droogloopmat kon gaan verschuiven als gevolg van dezelfde nattigheid; het voorkomen van uitglijden over de natte tegelvloer is dan ook immers de functie van het neerleggen van een dergelijke grote mat.

De supermarkt had dan ook meer maatregelen moeten nemen om het uitglijden te voorkomen. Een goede oplossing zou zijn geweest om de deurmat vast te leggen of verzonken in de entree te plaatsen, zodat de mat stevig blijft liggen. Het achterwege blijven hiervan heeft er toe geleid dat er een gevaarlijk situatie is ontstaan die redelijkerwijs niet had hoeven ontstaan. Hierdoor heeft de klant letselschade opgelopen welke door de supermarkt dient te worden vergoed.

Door de aanwezigheid van deze ‘gevaarzettende situatie’ door de supermarkt, is juridisch gezien de supermarkt aansprakelijk voor (letsel)schade die daaruit voorkomt. In elke situatie zal moeten worden getoetst aan de gestelde criteria of er sprake is van gevaarzetting, waarbij er pas sprake daarvan is als door de handelswijze meer risico is genomen dan redelijkerwijze verantwoord is.

Er dient gekeken te worden naar de volgende criteria:

  • De mate van waarschijnlijkheid waarmee niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid kan worden verwacht;
  • De hoogte van kans dat uit deze niet-inachtneming ongevallen ontstaan;
  • De ernst van de daaruit voortvloeiende gevolgen;
  • Hoe bezwaarlijk het nemen van veiligheidsmaatregelen is.

Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Affectieschadevergoeding in Nederland: een stapje dichterbij

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met ruim 200 advocaten en meer dan 60 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.