ALGEMENE VOORWAARDEN: doe er je voordeel mee!

Veel ondernemers hebben zogenaamde “algemene voorwaarden”. In de volksmond beter bekend als “de kleine lettertjes”. Het gaat om standaard afspraken, die voor elke te sluiten overeenkomst gelden en vaak worden afgedrukt in een erg klein lettertype. Vandaar de benaming: “kleine lettertjes”. Iedereen komt er wel eens mee in aanraking en algemene voorwaarden zijn in onze maatschappij niet meer weg te denken. Toch zijn er ondernemers die het zonder doen. Dat is natuurlijk een vrije keuze, maar er zijn veel voordelen wanneer je er wel gebruik van maakt.

 

Risico’s voor je onderneming inperken

Wanneer je zaken doet loop je risico’s. Bij de levering van een product of dienst kan er eens iets misgaan. Dat brengt risico’s met zich mee. Met algemene voorwaarden kun je risico’s uitsluiten en beperken. In veel gevallen is het namelijk mogelijk dergelijke risico’s te beperken door hiervoor een regeling in je algemene voorwaarden op te nemen. Een praktisch ingestelde ondernemer lost problemen in goed overleg met de klant op, maar in sommige gevallen lukt dat niet of is een oplossing niet voorhanden. Het is dan fijn als je hiervoor een regeling in je algemene voorwaarden hebt opgenomen. Een risico dat iedere ondernemer wil voorkomen of verkleinen, is geconfronteerd worden met een schadeclaim van je klant. Algemene voorwaarden zijn daarvoor dan het juiste middel.

 

Naast het beperken van risico’s, zijn algemene voorwaarden ook te gebruiken om meer zekerheid te creëren. Het gaat dan met name om de zekerheid dat je klant zijn afspraken juist nakomt. Niets is vervelender dan een mooi product leveren en vervolgens naar je geld kunnen fluiten. In algemene voorwaarden zijn daarvoor meerdere oplossingen te creëren. Zo is het mogelijk een clausule omtrent een zogenaamd “eigendomsvoorbehoud” op te nemen. Door zo’n clausule  op te nemen, blijf je eigenaar van het geleverde product totdat de klant je volledig betaalt. Betaalt hij niet, dan kun je je product opeisen. Je schade wordt zo beperkt.

 

Tijdswinst dankzij algemene voorwaarden

In algemene voorwaarden kunnen ook allerlei veelvoorkomende formaliteiten bij een zakelijke transactie worden geregeld. Wanneer je een product of dienst levert, zal je lang niet altijd stilstaan bij alle formaliteiten die daarbij komen kijken. Ik noem als voorbeelden betalingstermijnen, termijnen waarbinnen geklaagd moet worden wanneer er iets mankeert aan het product, de vraag voor wiens rekening transportkosten komen, prijswijzigingen bij tussentijdse prijsstijgingen, garantietermijnen, etcetera. Wanneer je bij elke deal rekening moet houden met dit geneuzel, kost dit veel te veel tijd en blijft er geen tijd meer over voor het echte “ondernemen”. Dit kun je makkelijk oplossen door dit soort “formaliteiten” in je algemene voorwaarden op te nemen. Als je als ondernemer gebruik maakt van algemene voorwaarden heb je al deze formaliteiten dus in één keer goed geregeld en vergt dit niet elke keer veel van je kostbare tijd.

 

Conclusie

Alle grote ondernemingen maken gebruik van algemene voorwaarden. Iedereen komt hier dagelijks mee in aanraking. Toch zijn er ondernemers die het nog steeds zonder doen. Of dit nu bewust of onbewust gebeurt, ik vind persoonlijk dat ondernemers die er geen gebruik van maken zichzelf te kort doen. Algemene voorwaarden bieden namelijk veel voordelen en zorgen ervoor dat er meer tijd overblijft voor wat je als ondernemer echt moet doen, namelijk “ondernemen”!


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.


Reacties


Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.