Betalingstermijnen bij factureren

Iedere ondernemer verwacht dat zijn facturen op tijd worden betaald, zelfs als er geen uitdrukkelijke betalingstermijn met de klant is afgesproken. Toch krijgt bijna iedere ondernemer wel te maken met te laat of niet betaalde facturen.


Om de ondernemer hiertegen te beschermen is sinds 16 maart 2013 de Wet Betalingstermijnen van kracht. Wat houdt de Wet Betalingstermijnen in?

Vóór 16 maart 2013 stonden de ondernemer weinig middelen ter beschikking om wanbetalers aan te pakken. Om ondernemers beter te beschermen is dit in de nieuwe wet aangepast. Ook als bedrijven onderling contractueel niets hebben vastgelegd, moet een factuur nu uiterlijk dertig dagen na ontvangst van de factuur worden betaald.

Er zijn een paar uitzonderingen mogelijk. Zo mag er een langere betalingstermijn van maximaal zestig dagen tussen bedrijven worden afgesproken. Maar dat moet vooraf door beide partijen zijn vastgelegd. Een betalingstermijn van langer dan zestig dagen is alleen toegestaan als dit voor geen van beide partijen nadelig is.

Ondernemers die een dienst leveren aan de overheid staan nog sterker. Facturen van ondernemers aan de overheid moeten altijd binnen dertig dagen na de factuurdatum worden betaald. Afwijken van deze termijn is vrijwel niet mogelijk, aangezien de overheid de wettelijk vastgelegde Algemene Rijksvoorwaarden gebruikt.

Een factuur moet aan een aantal wettelijke regels voldoen. Zo moeten altijd de volledige bedrijfsgegevens vermeld worden, inclusief het btw-nummer en het KvK-nummer. Daarnaast moet de factuur de volgende gegevens bevatten: het totaalbedrag, informatie over de geleverde diensten en/of producten, de factuurdatum en adresgegevens van de ontvanger. Als u met een andere ondernemer zaken doet, hoeft de betalingstermijn niet per se te worden vermeld. Immers, de nieuwe Wet Betalingstermijnen stelt hiervoor duidelijke regels (30 dagen). Maar het is wel aan te raden, alleen al om misverstanden te voorkomen.

Wanbetaling kun je niet altijd voorkomen, maar wel beperken. Stuur facturen zoveel mogelijk op regelmatige basis, bijvoorbeeld per week of per maand. Als je na het afronden van een opdracht na vier maanden eenmalig een hoge factuur stuurt, breng je een (kleine) opdrachtgever wellicht in de problemen. Mogelijk heeft hij dit bedrag wel gereserveerd, maar heeft hij het bedrag nog niet op zijn bankrekening staan. Immers, ook hij kan hinder hebben van wanbetaling of late betalers. Als je in plaats daarvan iedere maand factureert, heb je op de laatste dag van het te verrichten werk waarschijnlijk al een groot deel ontvangen en volgt de laatste betaling na dertig dagen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 749 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de - soms nog ouderwetse - juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.
Klik hier voor de resultaten