Borg van failliete huurder moet schadevergoeding betalen

Steeds vaker is in huurovereenkomsten een beding opgenomen waarin staat dat, wanneer de overeenkomst eerder eindigt dan is afgesproken, de huurder een schadevergoeding moet betalen aan de verhuurder. De hoogte van die schadevergoeding is meestal gelijk aan de huur over de resterende huurtermijnen.

De vraag is of dit beding ook geldig is wanneer de huurder failliet gaat en de curator de huurovereenkomst opzegt.

In 2011 heeft de Hoge Raad daar een uitspraak over gedaan. Volgens de Hoge Raad is, wanneer de curator op grond van de Faillissementswet de huurovereenkomst opzegt, het ontoelaatbaar dat de verhuurder een dergelijke schadevergoeding van de boedel kan vorderen. Dat zou in strijd zijn met het stelsel van de Faillissementswet (Fw).

Sindsdien speelde de vraag of de verhuurder deze schadevergoeding wel van een andere partij kan vorderen. In de praktijk komt het voor dat een derde (bijvoorbeeld familie, een bank of andere financier) borg staat voor de verplichtingen van de huurder uit hoofde van de huurovereenkomst. Kan de verhuurder die borgsteller wel aanspreken?

In 2013 is deze vraag door de Hoge Raad bevestigend beantwoord. Allereerst wordt door de Hoge Raad vastgesteld dat het arrest uit 2011 ziet op de verhouding tussen de verhuurder en de boedel. Daarna stelt hij vast dat het bedoelde beding in principe gewoon geldig is. Er kan alleen jegens de boedel geen beroep op worden gedaan. Wanneer een derde zich borg heeft gesteld en daarmee een garantie voor de nakoming heeft afgegeven brengt de opzegging door de curator daar geen verandering in. De verhuurder kan dus met succes de borgsteller aanspreken.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor een derde die een borgstelling heeft afgegeven. Ook is het mogelijk dat een bank een zogenaamde bankgarantie heeft afgegeven. Ook die kan worden aangesproken.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Ik krijg mijn borg niet terug van de verhuurder, wat nu?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met ruim 200 advocaten en meer dan 60 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.