Huren: het nieuwe kopen?

Niet alleen trendwatchers registreren een omslag in consumentengedrag. Gedicteerd door de recente ervaring dat niets nog zijn waarde behoudt en met name het onroerend goed niet, lijkt de belangstelling voor de huur en verhuur van onroerend goed te groeien.

“Hire a house, hire a car, hire a wife”, gaf Jort Kelder nog recent namens de Friesland Bank als advies om na verworven rijkdom geen geld te verliezen in deze tijden. We weten hoe het met de Friesland Bank is vergaan, maar het advies – met een knipoog – ligt er.

Huren? Simpel voor kantoorruimte in een markt met overschot aan beschikbare alternatieven, lastig voor woonruimte nu schaarste op de woningmarkt nog steeds gemeengoed is en niet zonder complicaties voor middenstandsbedrijfsruimte in een neergaande markt. En als er dan te huur is of kan worden verhuurd, doemen de oude volkswijsheden weer op. “Zonder contract is er geen huur”. “Na driemaal betaling is er automatisch een huurovereenkomst ontstaan”. “Een huurovereenkomst voor bepaalde tijd voor woonruimte eindigt vanzelf door het verstrijken van de overeengekomen huurperiode”.

Regels of geen regels, huurder of verhuurder, bij een zo belangrijke duurovereenkomst als een huurovereenkomst is, past maatwerk.
Internet biedt vaak steun, maar zelden uitkomst, zo is de ervaring. Bijna elke specifieke situatie vraagt om een aparte vastlegging, ook al omdat er in Nederland drie huurrechtregimes gelden.

Naast de vastlegging in een overeenkomst vragen algemene voorwaarden of algemene bepalingen behorend bij die overeenkomst de aandacht. Bij huur/verhuur van bedrijfsruimte – en helemaal bij de huur/verhuur van kantoorruimte – kunnen afwijkende, specifieke bepalingen worden afgesproken. In dat geval weten partijen echt waar ze aan toe zijn.

Huren: een prima alternatief voor kopen, maar dan wel op basis van een goed contract.
En overigens: geen van voorgenoemde volkswijsheden is juist!


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Ik krijg mijn borg niet terug van de verhuurder, wat nu?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.