Huurverhoging per 1 juli 2016

Per 1 juli 2016 wordt gewoonlijk de jaarlijkse huurverhoging doorgevoerd bij de sociale huurwoningen. Indien u een sociale woning huurt, dan heeft u hieromtrent waarschijnlijk een brief ontvangen van uw verhuurder. In deze blog leest u meer over de maximale huurverhoging.

Maximale huurverhoging

De maximale huurverhoging is afhankelijk van het huishoudinkomen en geldt uitsluitend voor de sociale sector. Het huishoudinkomen is het inkomen van alle bewoners samen. Voor de berekening van de huurverhoging per 1 juli 2016, wordt gekeken naar het huishoudinkomen in het jaar 2014. De toegestane maximale huurverhoging is vastgesteld door de minister en ziet er als volgt uit:

Maximale huurverhoging (inclusief 0,6% inflatie)

Huishoudinkomen in 2014 tot en met € 34.678,- = 2,1 %
Huishoudinkomen in 2014 tussen € 34.678,- en € 44.360,- = 2,6 %
Huishoudinkomen in 2014 meer dan € 44.360,- = 4,6 %

Uw verhuurder dient minimaal twee maanden voordat de huurverhoging in zal gaan, schriftelijk aan te kondigen dat hij voornemens is de huur te verhogen. In deze brief zal de verhuurder eveneens het percentage aan moeten geven waarmee hij de huur wil verhogen. Wil de verhuurder de huur verhogen met meer dan 2,1% (maar maximaal met 2,6%), dan dient de verhuurder een inkomensindicatie mee te sturen bij het voorstel tot huurverhoging. Uit deze indicatie moet blijken dat uw huishoudinkomen meer was dan € 34.678,-. Indien uw inkomen meer dan € 44.360,- bedroeg en de verhuurder de huur wil verhoging met meer dan 2,6% (maar maximaal met 4,6%), dan zal de verhuurder eveneens een inkomensindicatie mee moeten sturen.
Hoe komt de verhuurder aan uw inkomensindicatie?
Afhankelijk van uw inkomen kan uw verhuurder een huurverhoging vaststellen. Hoe achterhaalt uw verhuurder eigenlijk uw inkomen? De verhuurder kan een inkomensindicatie van u opvragen bij de Belastingdienst. Op 29 maart 2016 heeft de wetgever een wet aangenomen die het de verhuurder in staat stelt om deze informatie op te vragen.

Geen inkomensafhankelijke verhoging

In sommige gevallen geldt de inkomensafhankelijke huurverhoging niet. Zo is er een maximaal percentage van 2,1% vastgesteld voor huurders van een kamer, woonwagen of woonwagenstandplaats. Het huishoudinkomen is in dat geval niet relevant. De verhuurder mag dan ook geen informatie omtrent het huishoudinkomen opvragen bij de Belastingdienst.

Renovatie

Naast de jaarlijkse huurverhoging is het de verhuurder toegestaan om de huur te verhogen bij een renovatie. De hoogte van de verhoging wordt in dat geval berekend op basis van de verbetering van uw woongenot. De verhuurder is gehouden om u twee maanden voor het ingaan van de huurverhoging naar aanleiding van een renovatie een aankondiging te sturen.

Bezwaar

Bent u het als huurder niet eens met de door uw verhuurder voorgestelde huurverhoging? Dan kunt u hiertegen bezwaar maken bij de verhuurder. Het is raadzaam om uw bezwaarschrift per aangetekende post aan uw verhuurder te versturen. Wellicht komen u en uw verhuurder samen tot een oplossing. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan de verhuurder naar de Huurcommissie stappen. Een verhuurder kan namelijk niet zonder meer uw bezwaarschrift afwijzen. Middels een onafhankelijke toets door de Huurcommissie zal uiteindelijk worden bepaald of uw bezwaarschrift al dan niet wordt afgewezen.
Let op: u moet het bezwaarschrift vóór de ingangsdatum van de huurverhoging hebben verstuurd. Concreet betekent dit bij een huurverhoging per 1 juli 2016, dus vóór 1 juli 2016.

U kunt bijvoorbeeld in bezwaar gaan in het geval de huurverhoging niet tijdig is aangezegd. Waarschijnlijk zal de huurverhoging dan niet worden afgewezen, maar de huurverhoging kan dan wel op een later moment ingaan. Ook kunt u een bezwaar instellen wanneer door de verhoging uw huur hoger wordt, dan volgens het puntenstelsel is toegestaan.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

Ik krijg mijn borg niet terug van de verhuurder, wat nu?

Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.