De daadwerkelijke rol van de raadsman tijdens het verhoor

27.05.2016

Sinds 1 maart 2016 hebben verdachten recht op bijstand door een advocaat tijdens het politieverhoor. Verdachten moeten ook daadwerkelijk op dat recht worden gewezen.

Dit volgt uit een arrest van 22 maart 2015 van de Hoge Raad, waarmee de Hoge Raad stevige druk uitoefende op de Nederlandse overheid om te komen tot een daadwerkelijke uitvoering van de Europese richtlijn ‘Access to a lawyer’, waarvan de uiterste invoeringsdatum is bepaald op 27 november 2016.

Uitgangspunt bij de verhoorsbijstand zou een actieve rol van de advocaat dienen te zijn. In het zgn. Besluit inrichting en ordening politieverhoor, is de rol van de raadsman echter nogal beperkt. De raadsman mag naast de verdachte plaatsnemen, maar mag geen vragen namens zijn cliënt beantwoorden. Wel mag de raadsman tijdens en na afloop van het verhoor opmerkingen maken en tijdens het verhoor vragen om onderbreking ervan om met zijn cliënt te kunnen overleggen. Indien de raadsman zich niet houdt aan de gedragsregels, opgenomen in dit besluit, kan de raadsman, nadat hij is gewaarschuwd door een hulpofficier van justitie, zelfs worden bevolen om zich uit de verhoorruimte te verwijderen.

Vanwege die (te) beperkte rol van de raadsman tijdens het politieverhoor, is een kort geding tegen de Staat der Nederlanden aanhangig gemaakt. In die procedure ging het overigens niet alleen om die (te) beperkte rol, maar ook om de zeer gebrekkige vergoeding die aan de raadsman wordt toegekend, indien hij verhoorsbijstand verleent. De voorzieningenrechter in de Rechtbank Den Haag heeft echter, met betrekking tot die gebrekkige financiering, de vorderingen tegen de Staat der Nederlanden afgewezen; waar het gaat om de vorderingen met betrekking tot de daadwerkelijke rol van de raadsman tijdens het verhoor, heeft de voorzieningenrechter prejudiciële vragen aan de Hoge Raad voorgelegd. Daar is nu het wachten op.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

De strafbeschikking

05.10.2018
Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.