Phishing

10.06.2016

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij het slachtoffer via een telefoongesprek of e-mail wordt benaderd “namens de bank”. Soms bevatten deze e-mails talloze taalfouten en is eenvoudig alleen al daar aan te zien dat het bericht niet authentiek is, maar regelmatig zijn de berichtgevingen ook in foutloos Nederlands geschreven. De personen aan de telefoon zijn doorgaans uiterst correct en bellen exact conform afspraak op een later moment terug.

Menig consument heeft door de benadering niet door dat zij te maken hebben met fraudeurs, oplichters en trappen in de verleiding om gegevens af te staan. Alle mediacampagnes ten spijt, nog altijd worden consumenten op grote schaal slachtoffer van deze vorm van fraude.

Recent heeft het Klachten Instituut Financiële Instellingen twee belangrijke uitspraken gedaan waarbij geoordeeld werd dat de bank, ondanks de media-aandacht, gehouden werd een deel van de schade te vergoeden. Het KIFID oordeelde terecht dat van een bank meer mag worden verwacht in het kader van het beschermen van de consument nu de huidige beschermingen duidelijk onvoldoende werken. Het KIFID wees op bijvoorbeeld een daglimiet of tijdvertraging.

In onze ogen zijn deze uitspraken terecht. Daar waar banken consumenten maximaal bewegen over te stappen naar internetbankieren, door handmatige overschrijvingen uit te roeien maar ook bankfilialen massaal te sluiten, mag verwacht worden dat die snelweg wel heel goed beveiligd is. Iedere consument kan in een onbewaakt ogenblik worden overgehaald en denkt wellicht achteraf “hoe kon ik dat niet zien”.

Deze uitspraken kunnen voor meerdere consumenten bruikbaar zijn om een deel van hun schade op de bank te verhalen. Er zal altijd een deel voor eigen rekening blijven, een consument heeft bij het afgeven van geheime codes altijd een eigen verantwoordelijkheid. Dat betekent niet dat de consument deze vorm van schade geheel zelf hoeft de dragen.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Gerelateerde blogs

De strafbeschikking

05.10.2018
Bekijk alle blogberichten

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.