Online rechtspraak voor burgers en bedrijven

In oktober 2013 hadden rechtsbijstandsverzekeraars al toegang, in april volgden advocaten en nu is het ook voor burgers en bedrijven zelf mogelijk om online een rechtszaak te beginnen. Zij kunnen nu naar de ‘e-Kantonrechter’.


Doel

Iedereen kan een procedure voeren via een elektronisch beveiligd netwerk. Doel is om de drempel om naar de rechter te stappen aanzienlijk te verlagen.

Welke zaken?

De e-Kantonrechter behandelt eenvoudige geschillen tussen burgers en/of bedrijven over ‘wonen, werken en winkelen’. Hieronder vallen bijvoorbeeld huur- en arbeidskwesties, burenruzies en contracten/incasso’s tot maximaal € 25.000,00.

Om toegang te krijgen tot de e-Kantonrechter moeten beide partijen het erover eens zijn dat het geschil aan de e-Kantonrechter wordt voorgelegd.

Tijdsbesparing

Grootste voordeel van het digitaal procederen is dat het vele malen sneller is dan een ‘gewone’ procedure. Dit zit vooral in het feit dat de e-Kantonrechter relatief eenvoudige geschillen behandelt. Het is aan de rechter om te oordelen of een geschil geschikt is voor deze procedure. Zo kan het niet zo zijn dat er een uitgebreid feitenonderzoek of een getuigenverhoor nodig is. In dat geval zal de zaak door de gewone rechter moeten worden behandeld.

Na indiening van het verzoek, betaling van het griffierecht en indiening van een verweer door de wederpartij, vindt in de meeste gevallen een mondelinge behandeling plaats. Binnen acht weken nadat het verzoek is ingediend bij de rechtbank, doet de rechter een uitspraak. Belangrijk om te weten is dat hoger beroep niet mogelijk is.

Ook al is het niet verplicht om juridische bijstand in te roepen, dit blijft zeker verstandig om te doen. Ook bij e-Kanton. Als je immers een uitspraak hebt, en je bent het hier niet mee eens, dan kun je niet meer in hoger beroep. Zaak is dus om het in een keer goed te doen. Als dat lukt, biedt het e-Kanton een oplossing om conflicten op zeer korte termijn tot een einde te brengen. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de bezwaren van zowel consumenten als ondernemers dat procedures vaak erg lang duren.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de - soms nog ouderwetse - juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.
Klik hier voor de resultaten.