De VvE en de wetswijzigingen voor 2018

Als een gebouw door middel van een splitsingsakte wordt gesplitst in appartementen die los verkocht kunnen worden, moet er een Vereniging van Eigenaars opgericht worden. De eigenaren van die appartementen worden automatisch lid van die vereniging.

Bij de koop van een woning wordt enkel de grond onder de woning gekocht en wordt de koper door natrekking eigenaar van die woning. Bij hoogbouw is dit niet mogelijk, omdat niet kan worden vastgesteld welke eenheid bij welk perceel grond hoort. In deze situaties wordt de grond gesplitst in appartementsrechten. De verkrijger van een appartementsrecht wordt mede-eigenaar van de grond en door natrekking mede-eigenaar van het gebouw op die grond. Daarnaast heeft de verkrijger het exclusieve recht om een deel van dat gebouw te gebruiken (het appartement).

 

De grond en het gebouw hebben meerdere eigenaren die gezamenlijk de Vereniging van Eigenaars (VvE) vormen. De VvE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars van de appartementsrechten. Hierbij moet u denken aan het onderhoud van het gebouw en de gemeenschappelijke ruimten. Welke zaken gemeenschappelijk zijn, volgt uit de splitsingsakte.

 

Nieuwe wetgeving 2018

Op 1 januari 2018 is de Wet verbetering functioneren vereniging van eigenaars ingevoerd. Met deze wet wordt beoogd om VvE’s financieel gezonder te maken en zorg te dragen voor beter onderhoud van de gebouwen.

 

Vóór 1 januari 2018 was de VvE al verplicht om een reservefonds aan te houden. Hoeveel er gereserveerd moest worden, was echter niet vastgelegd. Dus als de reservepot op nihil stond, voldeed de VvE toch aan de wettelijke verplichting. Vanaf 1 januari 2018 moet de VvE reserveren op basis van 0,5% van de herbouwwaarde per jaar of op basis van het meerjarenonderhoudsplan (MJOP). Een MJOP is een rapport waarin staat wanneer welk onderhoud plaats moet vinden en wat de kosten hiervan zullen zijn. Dit MJOP heeft betrekking op de gemeenschappelijke zaken.

 

De wet stelt een aantal eisen aan de inhoud van het MJOP. Zo moet er een concrete kostenberekening worden gemaakt, de looptijd van het MJOP moet minstens tien jaar zijn en het plan mag niet ouder zijn dan vijf jaar.

 

Naast de verplichte reservering heeft de nieuwe wet nog een aantal andere wijzigingen tot gevolg. Door de nieuwe wet wordt het voor alle VvE’s mogelijk om een lening aan te gaan, behalve in de gevallen dat er een expliciet verbod tot lenen in de splitsingsakte staat. Voor de leden van de VvE is de rente van de lening aftrekbaar voor inkomstenbelasting. Anders dan voorheen kunnen de leden van de VvE door de bank enkel worden aangesproken voor hun eigen aandeel in de lening en niet meer hoofdelijk voor het geheel van de lening. Als bij de verkoop van het appartement de leenschuld aan de notaris kenbaar wordt gemaakt, gaat de leenschuld bij levering van het appartement over op de nieuwe eigenaar.

 

Voor VvE’s die nog niet aan de nieuwe wettelijke verplichtingen voldoen, geldt een overgangsperiode. VvE’s die niet reserveren moeten binnen drie jaar aan hun reserveringsverplichting voldoen. Indien een VvE voor 1 januari 2018 een lening is aangegaan, blijft de oude regelgeving daarop van toepassing. Dit heeft tot gevolg dat de leden in beginsel hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de hele lening en dat de leenschuld bij levering niet automatisch wordt overgedragen aan een nieuwe eigenaar.


Heeft u een vraag over dit onderwerp of bent u bent benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.


Reacties


Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1532 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Naarden, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.