Kunnen we je helpen met zoeken
Als je een overeenkomst wilt beëindigen, dan kan je de overeenkomst ontbinden of opzeggen. Het hangt van de omstandigheden af voor welke vorm je kiest. Wij leggen het verschil tussen ontbinden en opzeggen van overeenkomsten uit en delen welke vorm jij op welk moment gebruikt.
Wil je een overeenkomst beëindigen en ben je op zoek naar advies op maat voor uw situatie? Neem contact met ons op, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar.
Kunnen we je helpen met zoeken
Groenteboer Tom heeft een overeenkomst met aardbeienteler Joop. Hij krijgt drie keer per week 100 kilo aardbeien geleverd voor een vaste prijs. Aan het eind van het seizoen besluit Tom dat hij volgend jaar met een andere aardbeienteler wil samenwerken. Hij zegt daarom de overeenkomst met Joop op.
Er zijn voor het opzeggen van overeenkomsten in de meeste situaties geen wettelijke regels. Over het algemeen hoef je geen goede reden te hebben als je een overeenkomst wilt opzeggen. Wel moet jij je vaak houden aan een (redelijke) opzegtermijn.
Als de afspraken op papier zijn vastgelegd dan is er vaak ook een afspraak gemaakt over de mogelijkheid tot opzegging. Meestal kan je deze afspraak terugvinden in de algemene voorwaarden.
Als je een overeenkomst opzegt dan betekent dat dat de gemaakte afspraken blijven bestaan. De afspraken over bijvoorbeeld levering of betaling komen niet te vervallen. Pas als het contract afgelopen is stoppen de verplichtingen over en weer. Heb jij vragen over het opzeggen of ontbinden van een overeenkomst? Neem dan contact met ons op.
In tegenstelling tot het opzeggen van overeenkomsten is het ontbinden van overeenkomsten wel vastgelegd in de wet. Komt de wederpartij de afspraken niet na, dan mag je de overeenkomst ontbinden als de wanprestatie deze ontbinding rechtvaardigt.
De reden voor de ontbinden moet significant zijn: het moet gaan om een van de grotere verplichtingen uit het contract die niet wordt nagekomen. De nakoming van deze verplichting is tijdelijk of blijvend onmogelijk of de wederpartij is in verzuim.
Bij het opzeggen van een overeenkomst heb je te maken met een opzegtermijn, bij het ontbinden van een overeenkomst is er geen opzegtermijn.
Het ontbinden van een overeenkomst heeft gevolgen voor het verleden: alle afspraken worden ongedaan gemaakt. Hierover kunnen in het contract andere afspraken gemaakt zijn. Sommige afspraken kunnen niet ongedaan gemaakt worden. Een taxibedrijf kan een reeds gemaakte taxirit niet ongedaan maken. In dat geval heeft de wederpartij recht op een schadevergoeding.
Voor het ontbinden van een overeenkomst stel je de wederpartij eerst in verzuim: jij geeft de wederpartij de kans om de afspraken alsnog na te komen. Komt de wederpartij de afspraken niet na, dan stel je voor de ontbinding een schriftelijke verklaring op. Hierin geef jij de reden voor het ontbinden aan: jij geeft aan welke afspraak niet is nagekomen. Ook geef jij aan waarover de overeenkomst gaat. Jij hoeft voor het ontbinden van een overeenkomst niet naar de rechter te stappen.
Het ontbinden van een overeenkomst is niet zonder risico: het kan zijn dat het ontbinden onterecht is. Bijvoorbeeld omdat de wanprestatie niet groot genoeg was en daarom was er geen goede reden voor het ontbinden van de overeenkomst. In dat geval kan het zijn dat je een schadevergoeding moet betalen aan de andere partij omdat u de overeenkomst onterecht heeft ontbonden.
Daarnaast gaan alle gemaakte afspraken teniet bij het ontbinden van de overeenkomst en het kan zijn dat je daar niet op zit te wachten. Zeker bij langlopende overeenkomsten kunnen de gevolgen van de ontbinding van het contract ingrijpend zijn.
Wij raden je daarom aan om voor het ontbinden van een overeenkomst advies in te winnen bij een jurist of advocaat. Zo voorkom je vervelende situaties in de toekomst. Omnius adviseert je graag over de mogelijkheden, gevolgen en alternatieven. In sommige gevallen is gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst aan te raden, of er is een andere oplossing. Wij zoeken naar een oplossing die past bij de situatie. Neem contact op via 088 – 629 00 29, we zijn zeven dagen per week geopend.
De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.
Binnen een uur al contact met een Advocaat.
Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt
Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp