Kunnen we je helpen met zoeken
De partij waarmee je een overeenkomst heeft gesloten komt de afspraken niet na. Ze leveren de goederen niet op het afgesproken moment. Jij wilt daarom weten of je recht hebt op een schadevergoeding en hoe je een schadevergoeding op kunt eisen. Wij delen de belangrijkste informatie over schadevergoedingen.
Heb jij een vraag over jouw situatie en zoekt je passend advies? Wij voorzien je graag van advies op maat.
Kunnen we je helpen met zoeken
Als een van de partijen de afspraken niet, of niet geheel, nakomt dan is er sprake van wanprestatie. De andere partij betaalt de factuur bijvoorbeeld niet, of u krijgt 60 dozen met papier geleverd in plaats van de afgesproken 100 dozen. In sommige situaties kan je een schadevergoeding eisen.
Bij wanprestatie kan je niet altijd een schadevergoeding eisen. Het niet nakomen van de overeenkomst moet de ander kunnen worden toegerekend. De ander heeft schuld aan het niet nakomen van de overeenkomst. In sommige situaties is er bijvoorbeeld sprake van overmacht, waardoor de andere partij geen schuld heeft aan het niet kunnen nakomen van de afspraken. Wil je advies over de mogelijkheid van een schadevergoeding in jouw situatie? Omnius adviseert je graag.
Komt de andere partij de afspraken niet na en kan dat hem worden aangerekend of is de wederpartij in verzuim? In dat geval kan je een schadevergoeding eisen. Jij stelt de wederpartij dan eerst in verzuim met een ingebrekestelling. U geeft de wederpartij een redelijke termijn waarin hij de afspraken alsnog kan nakomen. Dit kan je zelf doen, hiervoor heb je geen advocaat nodig.
Er zijn een aantal uitzonderingen op het moeten sturen van een ingebrekestelling: in sommige situaties treedt het verzuim direct in. Bijvoorbeeld als de wederpartij duidelijk heeft laten weten de afspraken niet na te komen, of als de wederpartij niet betaald heeft binnen de afgesproken termijn. In dat geval hoef je geen ingebrekestelling te sturen.
Wil je weten welke stappen je moet zetten? Bel ons via 088 – 629 00 29, wij zijn zeven dagen per week bereikbaar en wij voorzien je graag van passend advies.
Jan is bakker en hij krijgt iedere maandagochtend zijn voorraad meel geleverd om 04.00. Afgelopen maandag werd het meel pas om 12.00 geleverd. Dit betekende dat Jan minder broden kon bakken en daarom liep hij schade op: zijn inkomsten waren lager dan gebruikelijk. Hij eist een schadevergoeding voor de gederfde inkomsten op maandag.
Voor het eisen van een schadevergoeding moet je aantonen dat je schade hebt opgelopen. De schade moet het gevolg zijn van het niet nakomen van afspraken door de wederpartij. De schadevergoeding die je eist moet redelijk zijn. Daarnaast moet er voldoende verband zijn tussen de gebeurtenis en de opgelopen schade.
Meestal komt de wederpartij de verplichtingen na als hij een ingebrekestelling ontvangt. Als dat niet gebeurt dan is de wederpartij in verzuim. In dat geval kunt u de overeenkomst ontbinden of je stapt naar de rechter. Beide mogelijkheden hebben gevolgen: het ontbinden van de overeenkomst zorgt ervoor dat alle afspraken worden teruggedraaid en de gang naar de rechter kost geld en tijd. Wil je passend advies voor uw situatie zodat je zeker weet dat je de juiste stappen zet? Wij adviseren je graag. Wij geven advies op maat, maken vooraf een inschatting over jouw kansen in een procedure en zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van jouw zaak. Zo betaal je nooit teveel.
De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.
Binnen een uur al contact met een Advocaat.
Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt
Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp