Kunnen we je helpen met zoeken
Als je een contract heeft met een andere partij dan kan het gebeuren dat zij één of meer verplichtingen niet nakomen. Dat betekent dat er een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is. Er is daarom sprake van wanprestatie. Wat je bij wanprestatie kunt doen leggen wij jou uit in dit artikel.
Heb je advies op maat nodig? Omnius adviseert je graag. Neem contact op met onze intakebalie, we zijn zeven dagen per week geopend.
Kunnen we je helpen met zoeken
Klantenservice Hendriks spreekt met de energiemaatschappij Ampère af dat zij 7 dagen per week de klantenservice verzorgen voor de energiemaatschappij. Na twee weken blijkt dat klantenservice Hendriks op zondag nooit bereikbaar is. Zij komen daarom een deel van de afspraken met de energiemaatschappij niet na.
Er is sprake van wanprestatie als de afspraken niet, of niet geheel, worden nagekomen. Dat is bijvoorbeeld als er het te leveren product andere specificaties heeft dan afgesproken, als de goederen op een ander moment dan afgesproken worden geleverd of als de wederpartij niet aan zijn betalingsverplichting voldoet.
Dat niet nakomen moet wel aan deze partij kunnen worden toegerekend. Dat betekent dat het zijn schuld moet zijn, of voor zijn risico moet komen. De wederpartij die de afspraak niet is nagekomen kan zich beroepen op overmacht als er een situatie was die buiten zijn macht lag waardoor hij de afspraak niet kon nakomen.
Bij wanprestatie komt het vaak voor dat partijen een andere mening hebben over wat er is afgesproken. Er wordt gekeken naar de bedoeling van partijen tijdens het opstellen van het contract.
Het hangt van de situatie af wat je kan doen bij wanprestatie. Wij leggen een aantal situaties uit. Iedere situatie is anders en er zijn diverse uitzonderingen op de hoofdregels. Wij geven jou advies op maat over jouw situatie. Bel ons vandaag nog op 088 - 629 00 29.
Komt de wederpartij de afspraken niet na en kan dit hem worden toegerekend? Dan is de wederpartij verplicht om een schadevergoeding te betalen.
In sommige situaties is nakoming van een overeenkomst blijvend onmogelijk. Bijvoorbeeld bij het leveren van 100 witte rozen op de bruiloft: de bloemen een dag later leveren kan niet. Als de nakoming van de overeenkomst blijvend onmogelijk is, dan ontstaat de verplichting om de schade te vergoeden direct.
In sommige situaties is de nakoming van een overeenkomst niet blijvend onmogelijk. De websitebouwer die een verkeerd logo op de website heeft gezet kan dit gebrek oplossen. Is de nakoming van de overeenkomst niet blijvend onmogelijk? Dan moet de schuldenaar eerst in verzuimd worden gesteld met een ingebrekestelling.
Het is belangrijk om de ingebrekestelling correct op te stellen, anders kan het zijn dat het verzoek om een schadevergoeding wordt afgewezen door de rechter. Komt de wederpartij binnen de gestelde redelijke termijn de afspraken alsnog niet na, dan kan je verzoeken om een schadevergoeding.
In sommige situaties komt de wederpartij bepaalde afspraken niet na, bijvoorbeeld het leveren van goederen, maar jij hebt ook nog niet voldaan aan jouw verplichtingen. In dat geval kan je ervoor kiezen om jouw verplichtingen op te schorten totdat de wederpartij de afspraken nakomt.
Het opschorten van jouw verplichten bij wanprestatie van de wederpartij is niet altijd zinvol. Bijvoorbeeld als de wederpartij de afspraken blijvend niet kan nakomen. Ook zijn er andere situaties waarin opschorten niet aan te raden is. Wil je advies op maat over jouw situatie?
In sommige situaties kan je ervoor kiezen om de overeenkomst te ontbinden. Dit betekent dat de overeenkomst niet meer bestaat en dat alle prestaties moeten worden teruggedraaid. Jij kan daarnaast een schadevergoeding vorderen. Als nakoming van de overeenkomst nog mogelijk is dien je de wederpartij eerst in verzuim te stellen met een ingebrekestelling. Ontbinding kan in dat geval pas als de wederpartij in verzuim is.
Aan ontbinding kleven ook risico’s en wij raden aan dat jij eerst de risico’s onderzoekt voordat je de overeenkomst ontbindt. Het is verstandig om een jurist om advies te vragen. Wij geven jou advies op maat over jouw situatie. Wij maken een inschatting van de risico’s en zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van jouw zaak. Zo betaalt je nooit teveel.
De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.
Binnen een uur al contact met een Advocaat.
Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt
Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp