• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 367 partners

Klantenservice Hendriks spreekt met de energiemaatschappij Ampère af dat zij 7 dagen per week de klantenservice verzorgen voor de energiemaatschappij. Na twee weken blijkt dat klantenservice Hendriks op zondag nooit bereikbaar is. Zij komen daarom een deel van de afspraken met de energiemaatschappij niet na.

Of bel direct 088 – 629 00 29

Wanneer is er sprake van wanprestatie

Er is sprake van wanprestatie als de afspraken niet, of niet geheel, worden nagekomen. Dat is bijvoorbeeld als er het te leveren product andere specificaties heeft dan afgesproken, als de goederen op een ander moment dan afgesproken worden geleverd of als de wederpartij niet aan zijn betalingsverplichting voldoet.

Dat niet nakomen moet wel aan deze partij kunnen worden toegerekend. Dat betekent dat het zijn schuld moet zijn, of voor zijn risico moet komen. De wederpartij die de afspraak niet is nagekomen kan zich beroepen op overmacht als er een situatie was die buiten zijn macht lag waardoor hij de afspraak niet kon nakomen.

Bij wanprestatie komt het vaak voor dat partijen een andere mening hebben over wat er is afgesproken. Er wordt gekeken naar de bedoeling van partijen tijdens het opstellen van het contract.

Lees meer

Wat kan je doen bij wanprestatie

Het hangt van de situatie af wat je kan doen bij wanprestatie. Wij leggen een aantal situaties uit. Iedere situatie is anders en er zijn diverse uitzonderingen op de hoofdregels. Wij geven jou advies op maat over jouw situatie. Bel ons vandaag nog op 088 - 629 00 29.

Verzuim

Komt de wederpartij de afspraken niet na en kan dit hem worden toegerekend? Dan is de wederpartij verplicht om een schadevergoeding te betalen.

In sommige situaties is nakoming van een overeenkomst blijvend onmogelijk. Bijvoorbeeld bij het leveren van 100 witte rozen op de bruiloft: de bloemen een dag later leveren kan niet. Als de nakoming van de overeenkomst blijvend onmogelijk is, dan ontstaat de verplichting om de schade te vergoeden direct.

In sommige situaties is de nakoming van een overeenkomst niet blijvend onmogelijk. De websitebouwer die een verkeerd logo op de website heeft gezet kan dit gebrek oplossen. Is de nakoming van de overeenkomst niet blijvend onmogelijk? Dan moet de schuldenaar eerst in verzuimd worden gesteld met een ingebrekestelling.

Het is belangrijk om de ingebrekestelling correct op te stellen, anders kan het zijn dat het verzoek om een schadevergoeding wordt afgewezen door de rechter. Komt de wederpartij binnen de gestelde redelijke termijn de afspraken alsnog niet na, dan kan je verzoeken om een schadevergoeding.

Opschorten

In sommige situaties komt de wederpartij bepaalde afspraken niet na, bijvoorbeeld het leveren van goederen, maar jij hebt ook nog niet voldaan aan jouw verplichtingen. In dat geval kan je ervoor kiezen om jouw verplichtingen op te schorten totdat de wederpartij de afspraken nakomt.

Het opschorten van jouw verplichten bij wanprestatie van de wederpartij is niet altijd zinvol. Bijvoorbeeld als de wederpartij de afspraken blijvend niet kan nakomen. Ook zijn er andere situaties waarin opschorten niet aan te raden is. Wil je advies op maat over jouw situatie?

Ontbinding

In sommige situaties kan je ervoor kiezen om de overeenkomst te ontbinden. Dit betekent dat de overeenkomst niet meer bestaat en dat alle prestaties moeten worden teruggedraaid. Jij kan daarnaast een schadevergoeding vorderen. Als nakoming van de overeenkomst nog mogelijk is dien je de wederpartij eerst in verzuim te stellen met een ingebrekestelling. Ontbinding kan in dat geval pas als de wederpartij in verzuim is.

Aan ontbinding kleven ook risico’s en wij raden aan dat jij eerst de risico’s onderzoekt voordat je de overeenkomst ontbindt. Het is verstandig om een jurist om advies te vragen. Wij geven jou advies op maat over jouw situatie. Wij maken een inschatting van de risico’s en  zoeken naar een oplossing die past bij het gewicht van jouw zaak. Zo betaalt je nooit teveel.

Vrijblijvend gratis intake

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.

Maandag:
08:00-18:00 uur
Dinsdag:
08:00-18:00 uur
Woensdag:
08:00-18:00 uur
Donderdag:
08:00-18:00 uur
Vrijdag:
08:00-18:00 uur
Zaterdag:
09:00-17:00 uur
Zondag:
12:00-16:00 uur
Feestdagen:
gesloten
Gratis intakegesprek. Stel uw vraag
Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
04-11-2024
9
Snel geholpen

Binnen een uur al contact met een Advocaat.

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
01-11-2024
10
Super goed

Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
31-10-2024
9
Beste kantoor

Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp

Waarom kiezen voor Omnius?

Om je te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst leg je de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op je vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

Meer over ons
  • 7 dagen per week bereikbaar
    7 dagen per week bereikbaar
    Ook 's avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk
    Omnius Keurmerk
    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie
    Juridische hulp in elke situatie
    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat of jurist
  • Overal in Nederland
    Overal in Nederland
    Het grootste juridische netwerk van Nederland met meer dan 300 advocaten en juristen.
  • Als beste beoordeeld
    Als beste beoordeeld
    Op basis van ruim 4525 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
Onze partners
Onze
partners
ARAG
TVM
SRM
ANKER