Nakoming vorderen na wanprestatie? Omnius helpt hierbij.

Er is sprake van wanprestatie als de afspraken niet worden nagekomen. U sprak met de schilder dat uw kozijnen wit geverfd zouden worden, maar de schilder heeft uw kozijnen grijs geverfd. Wij leggen uit wat wanprestatie is en hoe u nakoming of vervangende schadevergoeding kunt vorderen. Heeft u te maken met wanprestatie en wilt u weten wat u kunt doen? Neem dan direct contact op met de intakebalie. Dit kan zeven dagen per week, kosteloos en vrijblijvend. In sommige gevallen volstaat een digitale oplossing, in andere gevallen is advies van een jurist of advocaat gewenst. U krijgt vooraf duidelijkheid over afspraken en tarieven.

Er is sprake van wanprestatie als een van de partijen de afspraken of verplichtingen uit de overeenkomsten niet nakomt: er wordt niet gedaan wat er is afgesproken. Het kan zijn dat de afspraken helemaal niet worden nagekomen, dat een deel van de afspraken niet wordt nagekomen of dat de afspraken niet correct worden nagekomen. De hoofdregel is dat alles wat afwijkt van wat er afgesproken wanprestatie is. Want in beginsel moeten de afspraken exact worden nagekomen.

Een aantal voorbeelden van wanprestatie:

  • De bruiloftstaart zou op vrijdag om 12.00 worden bezorgd. De taart wordt pas om 17.00 bezorgd, als de bruiloft al voorbij is.
  • De nieuwe keuken is verkeerd geïnstalleerd door het bedrijf dat de keuken kwam installeren.
  • Een meubelmaker bouwt een tafel voor u. Na levering blijkt dat de meubelmaker ander hout heeft gebruikt dan werd afgesproken.
  • U kocht een zwarte BMW maar u krijgt een rode BMW geleverd.

Toerekenbare tekortkoming

In alle bovenstaande situaties is er sprake van wanprestatie. Als een partij de afspraken niet of niet zoals afgesproken nakomt, dan schiet deze partij tekort. De vraag is dan of de tekortkoming aan deze partij kan worden toegerekend.

Als er sprake is van overmacht dan is de nakoming niet toerekenbaar. Als het gaat om overmacht dan kan iemand de afspraken niet nakomen vanwege een gebeurtenis die volledig buiten zijn macht lag. Bijvoorbeeld omdat er door een natuurramp geen verzending mogelijk is en de fiets daarom niet op tijd verzonden kan worden.

Als de partij zich niet kan beroepen op overmacht dan wordt de tekortkoming toegerekend aan deze partij.

Of bel direct 088 – 629 00 29

Non-conformiteit

Als het gaat om koopovereenkomsten, dan spelen de mededelingen en de toezeggingen van de verkoper een belangrijke rol. De verkoper moet de verwachtingen die hij schept over het product kunnen waarmaken. Heeft het product niet de eigenschappen die de koper mocht verwachten, dan is er sprake van non-conformiteit. Wat de koper mocht verwachten hangt af van het product en wat de verkoper erover heeft verteld. Het product moet de eigenschappen hebben die voor normaal gebruik nodig zijn.

Bijvoorbeeld bij de aanschaf van een nieuwe wasmachine: dan mag de koper er vanuit gaan dat deze de komende jaren gebruikt kan worden waarvoor die bedoeld is. En bij de aanschaf van een nieuwe auto mag de koper er vanuit gaan dat deze onbeschadigd is.

Indien de non-conformiteit aangetoond kan worden dan, is er sprake van een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst. Als de koper wist dat het product niet aan de overeenkomst kon voldoen, dan mag de koper zich niet op non-conformiteit beroepen.

Als u een beroep wilt doen op ‘non-conformiteit’ dan moet u dit zo snel mogelijk na het constateren schriftelijk mededelen aan de verkoper. Hierbij geeft u aan wat u van de verkoper verwacht.

Verzuim

Als de andere partij de afspraken niet of verkeerd is nagekomen, en er is geen sprake van overmacht, dan kan er gekeken worden naar een herstel van de toerekenbare tekortkoming.

Er wordt gekeken of de partij de tekortkomt kan herstellen binnen redelijke tijd. De bruiloftstaart die te laat geleverd wordt kan op een later moment niet meer op tijd geleverd worden. Maar de meubelmaker kan wel een nieuwe tafel maken met het juiste hout.

Ingebrekestelling

Als de termijnoverschrijding niet kan worden hersteld, dan heeft het ook geen zin om een ander de gelegenheid te geven om binnen de termijn de tekortkoming te herstellen. Gaat het om een niet deugdelijke prestatie, bijvoorbeeld de tafel die is gemaakt van het verkeerde hout of de verkeerd geïnstalleerde keuken, dan kan de verkoper wel in de gelegenheid worden gesteld om de fouten te herstellen. Dit kan middels een ingebrekestelling: de laatste kans voor de andere partij om met u tot een oplossing te komen. Deze ingebrekestelling kunt u met onze Doe-Het-Zelf oplossing zelf opstellen. Voldoet de verkoper niet binnen een redelijke termijn aan zijn plicht, dan is hij in verzuim.

Gevolgen van toerekenbare tekortkoming en verzuim

Als er sprake is van toerekenbare tekortkoming en verzuim, dan zijn er een aantal opties mogelijk.

  • De nakoming van de overeenkomst wordt alsnog geëist.
  • De overeenkomst kan worden ontbonden.
  • Het opschorten van het uitvoeren van uw afspraken bij de overeenkomst, totdat de wederpartij de afspraken nakomt.
  • De andere partij kan een vervangende of aanvullende schadevergoeding eisen.

Welke optie het beste is hangt af van uw specifieke situatie. Wilt u advies op maat, neem dan contact op met de Omnius intakebalie. Dit kan zeven dagen per week, kosteloos en vrijblijvend.

Nakoming of vervangende schadevergoeding vorderen

De wederpartij kan nakoming van de overeenkomst vorderen. Dit betekent dat de gemaakte afspraken alsnog moeten worden nagekomen. Er kan daarnaast ook nog een schadevergoeding voor de schade die is ontstaan door de wanprestatie worden gevorderd.

Er kan worden gekozen voor een vervangende schadevergoeding in plaats van het alsnog nakomen van de overeenkomst. De overeenkomst hoeft niet meer te worden nagekomen, maar de andere partij moet wel een schadevergoeding betalen vanwege de wanprestatie.

Vervangende schadevergoeding kan pas worden gevorderd als de wederpartij in verzuim is. Als de nakoming nog mogelijk is, dan moet er eerst een schriftelijke ingebrekestelling worden gestuurd met een met een redelijke termijn om alsnog na te komen. Komt de wederpartij de afspraken niet na binnen de gestelde termijn, dan ontstaat er verzuim op het in de sommatiebrief aangegeven tijdstip.

Heeft u te maken met wanprestatie en wil de wederpartij het gebrek niet herstellen of weigert deze een schadevergoeding te betalen? Neem dan contact op met Omnius. We zoeken met u naar een oplossing die past bij het gewicht van de zaak en schakelen alleen een advocaat in wanneer dit echt nodig is. Zo bespaart u tot wel 30% op uw juridische kosten.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 163 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Gratis intakegesprek

"*" geeft vereiste velden aan

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
Sleep bestanden hierheen of
Max. bestandsgrootte: 1 GB.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 336 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

      8.4

    Omnius helpt u verder
    • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
    • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
    • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
    Bel met de intakebalie
    088 - 629 00 29
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    06 - 21 29 20 19

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    08:00-18:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-18:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Stel uw vraag

    "*" geeft vereiste velden aan

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe
    Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 1 GB.
      Hidden
      Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom Omnius?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook ’s avonds en in het weekend
      • Omnius Keurmerk

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in Nederland

        Het grootste juridische netwerk van Nederland met 336 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
        8.4

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

      Met 336 advocaten en meer dan 163 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.