Vanwege het coronavirus heeft de Rijksoverheid geadviseerd dat werkgevers hun werknemers tot en met 6 april 2020 zoveel mogelijk thuis laten werken. Er zijn veel bedrijven die geheel of gedeeltelijk stil zijn gevallen. De maatregelen hebben grote consequenties voor bedrijven en roept daarom een heleboel vragen op. Wij beantwoorden de meest voorkomende vragen over de invloed en gevolgen van de maatregelen.

Heeft u specifieke vragen over arbeidsrecht en het coronavirus of bent u op zoek naar juridisch advies? Neem contact op met een arbeidsrecht advocaat uit het Omnius Advocatennetwerk. Zeven dagen per week kunt u uw hulpvraag voorleggen aan de intakebalie. Dit is kosteloos en vrijblijvend.

Coronavirus en de gevolgen voor het arbeidsrecht

Het coronavirus wordt aangemerkt als een buitengewone omstandigheid: als een werkgever vanwege dit virus onvoldoende werk heeft dan kan hij voor zijn werknemers werktijdverkorting aanvragen. Er zijn daarnaast ook vragen over onder andere het omgaan met zieke medewerkers, het thuiswerken, flexwerkers en arbeidsvoorwaarden. Wij beantwoorden de meest gestelde vragen over het arbeidsrecht.

Een werkgever is wettelijk verplicht om zijn werknemers een veilige en gezonde werkomgeving te bieden. Een van de verplichtingen is dat de werkgever zorgdraagt dat werknemers niet in contact komen met zieke werknemers. Daarom dient een werkgever zijn werknemers te informeren over de gevaren van het coronavirus op het werk. Ook geeft hij informatie over de manier waarop besmetting met het coronavirus zoveel mogelijk voorkomen kan worden. Bijvoorbeeld door het afzien van handen schudden en het wassen van de handen.

Als een van de medewerkers, of de werkgever, last heeft van klachten als verkoudheid, keelpijn, hoesten of koorts dan moet deze thuisblijven. Komt deze persoon naar kantoor dan kan de werkgever niet voldoen aan zijn verplichting om een gezonde en veilige werkomgeving te bieden.

Mag een werkgever zijn medewerker andere werkzaamheden opleggen?

Als een medewerker te weinig werk heeft en met andere werkzaamheden zijn collega’s kan ontlasten, dan kan dat vanwege de omstandigheden van een werknemer worden gevraagd. Er zijn hiervoor wel voorwaarden. Zo moet de werknemer in redelijkheid in staat zijn om de andere werkzaamheden te verrichten. Ook moeten eventueel verplicht gestelde trainingen of cursussen voor die werkzaamheden eerst worden gevolgd. Hebben de nieuwe werkzaamheden gevaren die een medewerker normaal gesproken niet loopt? Dan mag de werknemer het werk weigeren.

Wilt u medewerkers andere werkzaamheden laten uitvoeren en heeft u hier vragen over? Onze advocaten voorzien u graag van passend advies. Neem direct contact op met de intakebalie, dat kan telefonisch en via WhatsApp. Bel de juridische helpdesk: 088 629 00 29 of stuur ons een bericht per e-mail.

Medewerkers testen op het coronavirus?

Mag een werkgever zijn medewerkers verplichten om zicht te laten testen op het coronavirus? Nee, dat mag niet. Maar als er een vermoeden bestaat dat een werknemer symptomen heeft, bijvoorbeeld koorts, dan mag de werkgever deze werknemer naar huis sturen. Op deze manier kan de werkgever het besmettingsgevaar zoveel mogelijk beperken en zorgdragen voor een veilige werkomgeving.

Neem contact met ons op

Onze juristen en advocaten helpen u om potentiële problemen voor te zijn. Onze juridische helpdesk staat 7 dagen per week voor u klaar om concreet een eerste juridische advies te geven. Zonder dat u bang hoeft te zijn dat u meteen aan hoge kosten bent gebonden. Mocht het toch nodig zijn een dossier aan te maken, dan hanteren wij de meest gunstige tarieven en voorwaarden.

Bel de juridische helpdesk: 088 629 00 29 of stuur ons een bericht per e-mail.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Omnius helpt u verder

  • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
  • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
  • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
Beschikbaar vanaf di 08:00
Neem contact op
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 21 29 20 19

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Stel uw vraag

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 166 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1902 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    8.0

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 166 advocaten en meer dan 57 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.