Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)

Een andere verandering in het arbeidsrecht vanwege de uitbraak van het coronavirus is de stopzetting van de werktijdverkorting. Vanaf 17 maart 2020 is de Regeling werktijdverkorting (WTV) gestopt. Hierdoor verleent het UWV geen vergunningen meer en bestaande vergunningen worden niet verlengd. In de plaats van de WTV komt de NOW, een tijdelijke noodmaatregel.

Door deze noodmaatregel wordt drie maanden lang tot maximaal 90% van de loonkosten gesubsidieerd. Er gelden een aantal voorwaarden:

  • De werkgever mag gedurende de periode waarover hij tegemoetkoming ontvangt géén ontslag op grond van bedrijfseconomische redenen aanvragen.
  • De aanvrager van de noodmaatregel verwacht ten minste 20% omzetverlies vanwege de coronacrisis.
  • De aanvraag geldt voor een periode van drie maanden. Deze periode kan eenmalig worden verlengd met drie maanden.
  • Het gaat over omzetdalingen vanaf 1 maart 2020.
  • De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten hangt af van terugval in omzet. Er is een maximum van 90%, die geldt als de omzet helemaal wegvalt.

De hoogte van de tegemoetkoming in de loonkosten is afhankelijk van de terugval in omzet. Deze staffel geldt:

  • als 100% van de omzet wegvalt, is er een tegemoetkoming van 90% van de loonsom;
  • als 50% van de omzet wegvalt, is er een tegemoetkoming van 45% van de loonsom;
  • als 25% van de omzet wegvalt, is er een tegemoetkoming van 22,5% van de loonsom.

Het UWV verstrekt op basis van de aanvraag een voorschot ter hoogte van 80% van de verwachte tegemoetkoming. Achteraf wordt bekeken wat de werkelijke daling van de omzet was en er vindt een correctie plaats als er een daling van de loonsom was.

Heeft u al een WTV-aanvraag ingediend, dan hoeft u geen nieuwe aanvraag in te dienen. Het UWV beschouwt deze aanvragen als een aanvraag voor de nieuwe NOW-regeling.

Deze nieuwe maatregel is een noodmaatregel en de voorwaarden moeten nog verder worden uitgewerkt: er bestaat daarom nog veel onduidelijkheid over de regeling. De regering wil de inhoud uiterlijk 31 maart bekend maken.

Heeft u vragen over de regeling? Neem contact op met Omnius, onze juristen en advocaten voorzien u graag van advies. Zeven dagen per week kunt u uw hulpvraag voorleggen aan de intakebalie, telefonisch of via WhatsApp. Dit is kosteloos en vrijblijvend.

Neem contact met ons op

Onze juristen en advocaten helpen u om potentiële problemen voor te zijn. Onze juridische helpdesk staat 7 dagen per week voor u klaar om concreet een eerste juridische advies te geven. Zonder dat u bang hoeft te zijn dat u meteen aan hoge kosten bent gebonden. Mocht het toch nodig zijn een dossier aan te maken, dan hanteren wij de meest gunstige tarieven en voorwaarden.

Bel de juridische helpdesk: 088 629 00 29 of stuur ons een bericht per e-mail.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Omnius helpt u verder

  • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
  • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
  • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
Beschikbaar vanaf ma 08:00
Neem contact op
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 21 29 20 19

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Stel uw vraag

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    8.0

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.