De maatregelen die de overheid heeft getroffen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen, zoals het thuisblijfadvies (of beter gezegd, nu de tijdelijke norm), raken kleine ondernemers en zzp’ers hard. Veel kleine ondernemers lopen inkomsten mis of zullen in de toekomst noodgedwongen inkomsten gaan mislopen. Er worden echter tijdelijke voorzieningen getroffen waar zelfstandige ondernemers met financiële problemen gebruik van kunnen maken dit noemen we de rechten van zzp’ers.

Kunnen ZZP’ers tijdelijke bijstand aanvragen?

Ja, het kan zijn dat u recht heeft op financiële bijstand. Er komt een tijdelijke extra Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen)-ondersteuning voor zzp’ers die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen. Dit kan zijn in de vorm van een aanvulling op uw inkomen, een lening, of een krediet. Een Bbz-uitkering kunt aanvragen bij de gemeente waarin u woont.

Tozo

Zelfstandige ondernemers die in de problemen komen door de coronacrisis kunnen gebruik maken van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo). Er zijn 2 vormen van ondersteuning:

  • Maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot het sociaal minimum
  • Lening voor bedrijfskapitaal

De Tozo geldt (vooralsnog) voor 3 maanden en wordt uitgevoerd door de gemeente waarin u woont. Per 1 oktober 2020 geldt de derde variant van de Tozo-regeling (Tozo 3). Informatie over de vereisten en de aanvraag hiervan kunt u vinden op de website van uw gemeente.

Is uw aanvraag afgewezen? Neem direct vrijblijvend contact op met de intakebalie via 088 629 00 29, of stuur een bericht via de website of WhatsApp. Wij kijken samen met u naar een passende oplossing.

Rechten van ZZP’ers

Om te voorkomen dat getroffen bedrijven in problemen komen zijn de regels omtrent de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) versoepeld. Bedrijven met minder dan 250 fte kunnen onder betere voorwaarden geld lenen. De overheid staat garant voor een deel van de lening en de borg van de ondernemer is verlaagd van 25% naar 10%.

Versoepeling uitstel van betaling

Ondernemers en ZZP’ers met betalingsproblemen, veroorzaakt door het coronavirus, kunnen de belastingdienst tot 1 oktober 2020 vragen om bijzonder uitstel van betaling. Dat kan wanneer u aangifte hebt gedaan en een aanslag hebt ontvangen. Daarnaast heeft de Belastingdienst tijdelijk de invorderings- en belastingrente verlaagd. De toekomst moet uitwijzen of er nieuwe mogelijkheden gaan ontstaan om een belastingtegemoetkoming te verkrijgen.

Tegemoetkoming vaste lasten rechten van ZZP’ers

De TVL is bedoeld voor mkb-ondernemers en zelfstandigen die als gevolg van de coronamaatregelen een groot deel van de omzet mislopen. Hiervoor is vereist dat een bedrijf minder dan 250 werknemers heeft. De subsidie is ter bekostiging van de vaste lasten. Deze regeling is per 1 oktober verlengd tot juni 2021. Het is onder andere bedoeld voor bijvoorbeeld ondernemers in de evenementenbranche, horeca en overige recreatie. Deze kunnen de TVL-subsidie steeds voor drie maanden aanvragen en per drie maanden is er maximaal 90.000 euro beschikbaar.

Opdracht opgezegd?

Als er geen specifieke afspraken gemaakt zijn, dan mag een opdrachtgever te allen tijde opzeggen. Ook zonder overmacht mag de opdracht dus worden opgezegd, waarbij de ZZP’er natuurlijk wel recht heeft op uitbetaling van de reeds gedane werk. Het is dus belangrijk om in de overeenkomst, of algemene voorwaarden vast te leggen dat opdrachtgever niet zomaar op mag zeggen en wat de financiële gevolgen zijn als dit toch gebeurt.

Juridisch advies

U kunt altijd proberen uw opdracht door te laten lopen. Wellicht zijn er mogelijkheden om, desnoods enigszins aangepast, de werkzaamheden voort te kunnen zetten. Gaat u hierover het gesprek met uw opdrachtgever aan, dan is het zinvol om eerst juridisch advies in te winnen.

Juridische helpdesk coronacrisis

Onze juridische helpdesk staat 7 dagen per week voor u klaar om ook een concreet een eerste juridische advies te geven. Zonder dat u bang hoeft te zijn dat u meteen aan bijvoorbeeld hoge kosten bent gebonden. Mocht het toch nodig zijn een dossier aan te maken, dan hanteren wij de meest gunstige tarieven en voorwaarden.

Bel de juridische helpdesk: 088 629 00 29 of stuur ons een bericht per e-mail.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 128 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

    Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

    Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



    Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 295 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

      8.1

    Omnius helpt u verder
    • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
    • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
    • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
    Bel met de intakebalie
    088 - 629 00 29
    Beschikbaar vanaf
    Neem contact op
    Stel uw vraag via WhatsApp
    06 - 21 29 20 19

    De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

    Maandag
    Dinsdag
    Woensdag
    Donderdag
    08:00-20:00 uur
    08:00-20:00 uur
    08:00-20:00 uur
    08:00-20:00 uur
    Vrijdag
    Zaterdag
    Zondag
    Feestdagen
    08:00-20:00 uur
    09:00-17:00 uur
    12:00-16:00 uur
    Gesloten

    Stel uw vraag

      Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

      Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



      Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
      Zo kan het dus ook

      Waarom Omnius?

      Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

      Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

      • 7 dagen per week bereikbaar

        Ook ’s avonds en in het weekend
      • Omnius Keurmerk

        Uw garantie voor service en kwaliteit
      • Juridische hulp in elke situatie

        Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
      • Overal in Nederland

        Het grootste juridische netwerk van Nederland met 295 advocaten
      • Als beste beoordeeld

        Op basis van 1951 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
        8.1

      Over ons

      Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

      Met 295 advocaten en meer dan 128 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

      Er zijn advocaten gevonden.

      Klik hier voor de resultaten.