De coronacrisis kwam niet alleen onverwacht, maar het valt ook niemand te verwijten. Niemand heeft er schuld aan. Het besmettelijke virus en de daaropvolgende maatregelen kwamen zo snel over ons heen dat niemand zich kon voorbereiden en er ook in de vastgoedmarkt alleen maar slachtoffers zijn. Veel ondernemers hebben enorm omzetverlies en dat kan ertoe leiden dat veel huurders en verhuurders de verplichtingen uit hun huurovereenkomsten niet meer kunnen nakomen.

Wat kunt u hieraan doen als verhuurder?

 

Niet-tijdige betaling door huurder

Op basis van standaard huurovereenkomsten geldt dat de huurder verplicht is de huur te blijven betalen. Komt de huurder deze verplichting niet na, dan is er sprake van wanprestatie. De huurder zou een beroep kunnen doen op overmacht. In de huurovereenkomst kan zijn afgesproken welke factoren reden zijn voor overmacht en voor welke situaties aansprakelijkheid wordt uitgesloten. Als hierover niets is afgesproken in de overeenkomst, dan geldt de wet. Omdat geen huurovereenkomst hetzelfde is, kan er geen eenduidig antwoord worden gegeven en is het van groot belang dat huurder en verhuurder met elkaar in gesprek blijven.

Overmacht

Als de huurder tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, kan deze niet worden aangesproken tot nakoming van zijn verplichtingen als sprake is van overmacht. Er is sprake van overmacht wanneer de tekortkoming in de nakoming niet aan de schuldenaar (de huurder) kan worden toegerekend. Financieel onvermogen wordt zelden aangemerkt als overmacht, ook niet als deze wordt veroorzaakt door externe omstandigheden. De kans is dan ook zeer klein dat huurder zich op overmacht kan beroepen vanwege de coronacrisis.

Onze juridische helpdesk staat 7 dagen per week voor u klaar om concreet een eerste juridische advies te geven. Zonder dat u bang hoeft te zijn dat u meteen aan hoge kosten bent gebonden. Mocht het toch nodig zijn een dossier aan te maken, dan hanteren wij de meest gunstige tarieven en voorwaarden.

Bel de juridische helpdesk: 088 629 00 29 of stuur ons een bericht per e-mail.

Onvoorziene omstandigheden?

Een huurovereenkomst kan door de rechter worden gewijzigd of ontbonden, op grond van onvoorziene omstandigheden. Voorwaarde daarbij is wel dat de verhuurder naar redelijkheid en billijkheid geen ongewijzigde voortzetting van de overeenkomst mag verwachten. De rechter zal niet snel een beroep op onvoorziene omstandigheden honoreren, maar de huidige coronacrisis is behoorlijk uniek en rechtvaardigt daardoor wellicht toch een beroep op onvoorzien omstandigheden.

Gebrek

Een huurder heeft recht op verlaging van de huur als sprake is van gebrek aan het gehuurde. Dit is het geval wanneer een staat of gebrek van het gehuurde, niet toe te rekenen aan huurder, waardoor het gehuurde niet meer het huurgenot verschaft, waar de huurder vanuit mag gaan. De kans is echter klein dat de rechter zal oordelen dat de maatregelen, naar aanleiding van het uitbreken van het corona virus, leiden tot een gebrek.

Exploitatieplicht

In veel overeenkomsten zal zijn opgenomen dat er een plicht is om te exploiteren, maar dat zal niet in alle gevallen zo zijn. Het is maar de vraag of, in de huidige situatie, moet worden voldaan aan deze plicht. Als de maatregelen, die getroffen zijn door de overheid, ertoe leiden dat een winkel, of horecagelegenheid gesloten dient te worden kan een huurder de winkel simpelweg niet openhouden. Ook de veiligheid van huurder en diens werknemers spelen een grote rol. De plicht van een huurder om gehouden te worden aan de exploitatieplicht moet dan ook naar redelijkheid en billijkheid worden bekeken.

Betalingsproblemen

Het ligt voor de hand dat betalingsproblemen en zelfs faillissementen zullen gaan ontstaan als gevolg van deze coronacrisis. Een eventuele contractuele boete voor het te laat betalen van de huur kan door de rechter worden gematigd. Aangezien het in veel gevallen niet zal gaan om onwil, is de kans groot dat hiervan gebruik gemaakt zal gaan worden.

Advies

De verhuurder heeft geen belang bij het niet, of te laat betalen van de huur door huurder. Het zou er zelfs toe kunnen leiden dat verhuurder zelf in financiële nood raakt. Een tijdelijke huurverlaging die later weer wordt ingehaald zou een oplossing kunnen zijn. Maar het is in elk geval aan te raden om, wanneer nodig, goede afspraken te maken over uitstel van betaling, of treffen van een betalingsregeling.

Vragen over de coronacrisis aan een huurrecht advocaat

Bent u op zoek naar passend juridisch advies over het coronavirus? De huurrecht advocaten van Omnius behartigen uw belangen en helpen u bij zowel veelvoorkomende als complexe problemen. Ook bij vragen over de situatie rondom het coronavirus.

Omnius werkt volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp: wij bieden een kwalitatief product voor een zo laag mogelijke prijs. In sommige gevallen volstaat een digitale oplossing, in andere gevallen is advies van een jurist of advocaat gewenst.

U krijgt vooraf duidelijkheid over afspraken en tarieven. Bel onze intakebalie of stuur ons een bericht via WhatsApp. Zeven dagen per week kunt u uw hulpvraag voorleggen aan de intakebalie. Dit is kosteloos en vrijblijvend.

Omnius is het grootste netwerk in Nederland van zelfstandige en onafhankelijke advocatenkantoren. Ruim 50 kantoren vormen samen het Omnius Advocatennetwerk.

Bel nu voor advies:

Gratis intakegesprek

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.
  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 100 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1902 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

    8.0

Omnius helpt u verder

  • Stap 1: Bel, mail of app onze juristen van de intakebalie
  • Stap 2: Bespreek uw juridische oplossingen
  • Stap 3: Kies de beste oplossing voor uw situatie
Beschikbaar vanaf do 08:00
Neem contact op
Stel uw vraag via WhatsApp
06 - 21 29 20 19

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar.

Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
08:00-20:00 uur
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Feestdagen
08:00-20:00 uur
12:00-16:00 uur
12:00-16:00 uur
Gesloten

Stel uw vraag

Voeg eventueel een of meerdere document(en) toe

verwijderen

Ik ga akkoord met het privacy statement en de werkwijze.



Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de privacy verklaring en algemene voorwaarden.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 100 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1902 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
    8.0

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

Met 100 advocaten en meer dan 48 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.