Waarom heb ik het nodig?
Als uw klant aangeeft het verschuldigde bedrag niet in één keer te kunnen betalen, kunt u met hem een betalingsregeling afspreken. Bij een betalingsregeling spreekt u af in hoeveel termijnen de klant dan mag betalen en hoeveel dat per keer bedraagt. Gebruik dan deze bevestiging van de Betalingsregeling om de afspraken schriftelijk vast te leggen. Zo is het voor iedereen duidelijk wat de regeling inhoudt en wat er gebeurt als de klant zich niet aan de betalingsregeling houdt.
Belangrijke aandachtspunten
- U bent niet verplicht een betalingsregeling te treffen, als de klant niet kan betalen. Het is echter, om de klantrelatie goed te houden, wel aan te raden;
- In de brief wordt gewaarschuwd dat als de klant zich niet aan de betalingsregeling houdt, het gehele bedrag ineens opeisbaar wordt. Dat is er expliciet in gezet, omdat u anders bij een achterstand telkens slechts het achterstallige deel mag opeisen.
- Maak bij vaste klanten afspraken over verdere leveringen. Over het algemeen zult u willen afspreken dat toekomstige leveringen vooraf worden betaald, in elk geval totdat de achterstand is ingelopen.
Verder advies
Met het vastleggen van de betalingsregeling komt u uw klant tegemoet en heeft u een schriftelijk bewijs van deze afspraak. Die kan u verderop in het incassotraject van pas komen. U heeft namelijk laten zien dat u het uiterste heeft gedaan om er onderling met elkaar uit te komen. Heeft u nog vragen over de Betalingsherinnering, dan kunt u ons gerust bellen.
Direct starten