Waarom zou ik deze brief voor de huuropzegging van een bedrijfspand gebruiken?
Het opzeggen van de huur van uw bedrijfspand dient u altijd schriftelijk te doen. Dit is verplicht. Gebruik daarom deze brief om uw huur snel en gemakkelijk op te zeggen!
Wat moet er in een brief voor de huuropzegging van een bedrijfspand staan?
In deze brief staat de mededeling dat u de huurovereenkomst van het bedrijfspand wenst op te zeggen. Hierbij refereert u naar de huurovereenkomst en de opzegtermijn. Ook staat in de brief dat de verhuurder binnen 6 weken moet laten weten of hij hiermee akkoord gaat.
Wat is belangrijk bij het opstellen van een brief voor de huuropzegging van een bedrijfspand?
Bij het opzeggen van de huur van een bedrijfspand moet het gaan om een winkelruimte of andere openbare ruimte. Hierbij moet er gelet worden op dat het pand voor publiek toegankelijk moet zijn, bestemd is voor de uitoefening van een klein (handels)bedrijf en waaruit goederen of diensten aan personen worden geleverd. Een kantoor of magazijn valt dus niet onder het begrip ‘voor het publiek toegankelijk’.
5 of 10 jaar huur
Over het algemeen huurt men vaak het bedrijfspand voor 5 jaar. Na deze 5 jaar kan de huurovereenkomst weer verlengd worden met 5 jaar. Het opzeggen gaat echter niet zo makkelijk. Dit mag vaak pas na 5 jaar of met een opzegtermijn van 1 jaar. Bij een huurcontract van 10 jaar zijn de regels soepeler. De verhuurder moet akkoord gaan met een redelijk voorstel tot beëindiging van de huurovereenkomst. Wanneer hij niet akkoord wil gaan met een voorstel zal de rechter de belangen van u, als huurder, en de belangen van uw verhuurder tegen elkaar afwegen en tot een beslissing komen.
Als de verhuurder niet instemt met de opzegging kunt u naar de rechter om vervangende toestemming te vragen. Het beste kunt u hiervoor een advocaat inschakelen.
Direct starten