Waarom heb ik het nodig?
Heeft u een product gekocht dat niet goed werkte of snel kapot ging, dan moet u dit zo snel mogelijk melden bij de verkoper. Hij krijgt dan de kans het product te repareren of te vervangen. Ook als een product niet geleverd is moet u dit melden. Komt u er samen niet uit, of reageert de verkoper helemaal niet, dan kunt u een ingebrekestelling (schriftelijke aanmaning) sturen. Dat is de laatste kans voor de verkoper om met u tot een oplossing te komen.
Belangrijke aandachtspunten
- Een product is gebrekkig als het niet voldoet aan de verwachting die u normaliter van het product zou mogen hebben. Het is in ieder geval gebrekkig als het product niet compleet of beschadigd is.
- U moet uw ingebrekestelling altijd schriftelijk indienen. Dat is belangrijk voor de bewijslast en de verdere vervolgstappen. U kunt in de ingebrekestelling aangeven wat u wilt doen als de verkoper niet op de ingebrekestelling reageert.
- U moet de verkoper een redelijk termijn geven om te reageren.
Verder advies
Vaak komen de verkoper zijn verplichting wel na, als hij een ingebrekestelling ontvangt. Doet hij dat toch niet, dan is hij door deze ingebrekestelling automatisch “in verzuim”. Door dit verzuim kunt u andere rechtsmiddelen aanwenden, zoals de koop ontbinden of een eventuele gang naar de rechter. Komt u er onderling niet uit of heeft u nog vragen, bel ons dan gerust.
Direct starten