Waarom heb ik het nodig?

Heeft u een (tweedehands) auto, motor of boot gekocht, dan accepteert u het voertuig in beginsel in de staat waarin het voertuig zich op dat moment bevindt. Ontdekt u echter toch een (ernstig) gebrek, wat ten tijde van de koop onopgemerkt is gebleven, dan kunt u in sommige gevallen de verkoper aansprakelijk stellen. Hij krijgt dan de kans het gebrek kosteloos te herstellen. Doet hij dit niet, dan heeft u de mogelijkheid de koop te ontbinden en uw koopsom terug te vorderen. Met deze brief gaat u uit van een verborgen gebrek en geeft u de verkoper twee mogelijkheden: repareren of geld terug.


Belangrijke aandachtspunten

  • U kunt alleen een beroep doen op een “verborgen gebrek” als:
  • u ten tijde van de koop aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan;
  • de verkoper het gebrek niet heeft gemeld;
  • het voertuig niet aan de in redelijkheid te stellen verwachtingen voldoet.
  • U moet de verkoper een redelijk termijn geven om te reageren. Doet hij dit niet, dan is hij automatisch in verzuim. Hierna kunt u de overeenkomst pas ontbinden en de koopsom terugvorderen.

Verder advies

Als u het (tweedehands) voertuig bij een professionele verkoper (bijvoorbeeld een auto bij een autodealer) heeft gekocht, dan geniet u als consument meer bescherming dan wanneer u het voertuig bij een andere particulier heeft gekocht. Als het verborgen gebrek van het voertuig zich binnen zes maanden na aflevering heeft geopenbaard, dan gaat de wet er vanuit dat het gebrek al aanwezig was bij de aflevering. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het voertuig niet gebrekkig was op het moment van aflevering. Heeft u het voertuig van een andere particulier gekocht, dan kan de garantie wel worden uitgesloten. Probeert u dan toch samen tot een redelijke oplossing te komen. Heeft u nog vragen, of komt u er onderling niet uit, dan kunt u ons gerust bellen.


Direct starten

Extra voordelen bij Omnius doe-het-zelf

Veel meer dan het downloaden van een Word document

Online tekenen

Digitale handtekening

  • Bij ons is het mogelijk om contracten
  • digitaal te ondertekenen. Dit gebeurt
  • veilig en eenvoudig op ons online platform.
Digitale kluis

Digitale kluis

  • Al uw vertrouwelijke documenten
  • veilig en overzichtelijk bewaren
  • en beheren.
Ontvang notificaties

Ontvang notificaties

  • Ontvang tijdig notificaties indien
  • contracten gaan verlopen of moeten worden
  • gewijzigd wegens nieuwe wetgeving

Hoe het werkt

In een handomdraai elk gewenst document op maat maken!

  1. Kies het juiste document

    dit kan een 'boze' brief of overeenkomst zijn. Staat uw document er niet tussen? Neem dan contact op met onze helpdesk. Zij kunnen het gewenste document voor u op maat maken.
  2. Maak uw document op maat

    Iedereen kan met behulp van onze 'slimme' software stap-voor-stap een juridisch document op maat maken. Onze vragen en toelichtingen zijn allemaal in begrijpelijk Nederlands. Mocht het toch niet lukken, geen probleem. Onze medewerkers staan voor u klaar.
  3. Maak een Omnilegal account en betaal u via iDEAL

    Na afronding van de vragen maakt u een OmniLegal account aan en betaald u via iDEAL het bedrijg inclusief btw. Zodra de betaling is ontvangen, kunt u het document downloaden in PDF of in Word formaat, opslaan met uw eigen account, opnieuw bewerken en - indien gewenst - digitaal laten ondertekenen.

Twijfelt u toch?

Laat het document controleren of volledig op maat maken. Wij helpen u graag. Neem daarvoor contact op met onze helpdesk

Bekijk video "Doe-Het-Zelf"



Maak zelf juridische documenten op maat. Bekijk hoe het werkt.

Komt u er zelf niet uit?


Onze juristen helpen u graag
  • 088 - 629 00 80
    Hulp bij Doe Het Zelf

  • Direct contact

    Trusted partners Omnius Doe-het-zelf


    Trusted partners

    Zo kan het dus ook

    Waarom Omnius?

    Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

    Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

    • 7 dagen per week bereikbaar

      Ook ’s avonds en in het weekend
    • Omnius Keurmerk

      Uw garantie voor service en kwaliteit
    • Juridische hulp in elke situatie

      Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
    • Overal in Nederland

      Het grootste juridische netwerk van Nederland met 180 advocaten
    • Als beste beoordeeld

      Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

    Over ons

    Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

    Met 180 advocaten en meer dan 50 aangesloten kantoren, is Omnius het grootste advocatennetwerk van Nederland. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

    Er zijn advocaten gevonden.

    Klik hier voor de resultaten.