Waarom heb ik het nodig?
Heeft u een (tweedehands) auto, motor of boot gekocht, dan accepteert u het voertuig in beginsel in de staat waarin het voertuig zich op dat moment bevindt. Ontdekt u echter toch een (ernstig) gebrek, wat ten tijde van de koop onopgemerkt is gebleven, dan kunt u in sommige gevallen de verkoper aansprakelijk stellen. Hij krijgt dan de kans het gebrek kosteloos te herstellen. Doet hij dit niet, dan heeft u de mogelijkheid de koop te ontbinden en uw koopsom terug te vorderen. Met deze brief gaat u uit van een verborgen gebrek en geeft u de verkoper twee mogelijkheden: repareren of geld terug.
Belangrijke aandachtspunten
- U kunt alleen een beroep doen op een “verborgen gebrek” als:
- u ten tijde van de koop aan uw onderzoeksplicht heeft voldaan;
- de verkoper het gebrek niet heeft gemeld;
- het voertuig niet aan de in redelijkheid te stellen verwachtingen voldoet.
- U moet de verkoper een redelijk termijn geven om te reageren. Doet hij dit niet, dan is hij automatisch in verzuim. Hierna kunt u de overeenkomst pas ontbinden en de koopsom terugvorderen.
Verder advies
Als u het (tweedehands) voertuig bij een professionele verkoper (bijvoorbeeld een auto bij een autodealer) heeft gekocht, dan geniet u als consument meer bescherming dan wanneer u het voertuig bij een andere particulier heeft gekocht. Als het verborgen gebrek van het voertuig zich binnen zes maanden na aflevering heeft geopenbaard, dan gaat de wet er vanuit dat het gebrek al aanwezig was bij de aflevering. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het voertuig niet gebrekkig was op het moment van aflevering. Heeft u het voertuig van een andere particulier gekocht, dan kan de garantie wel worden uitgesloten. Probeert u dan toch samen tot een redelijke oplossing te komen. Heeft u nog vragen, of komt u er onderling niet uit, dan kunt u ons gerust bellen.
Direct starten