• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 379 partners

Huur en verhuur bedrijfspand

Anne had de droom om een taartenwinkel te starten. Na maanden twijfelen heeft ze de knoop doorgehakt: in het centrum van Utrecht wil ze een winkel beginnen. Ze gaat op zoek naar een bedrijfspand waar ze een horecagelegenheid mag vestigen. Ze komt een geschikt bedrijfspand tegen aan een van de grachten. Omdat het nog niet zeker is of ze daar de taartenwinkel kan vestigen, vanwege de vergunningverlening, neemt ze een ontbindende voorwaarde op in de huurovereenkomst.

Of bel direct 088 – 629 00 29

Overeenkomst voor de huur of verhuur van een bedrijfspand

Als je een bedrijfsruimte wilt huren of verhuren leg je de afspraken die je met de andere partij maakt vast in een huurovereenkomst. Er is geen verplichting om de afspraken schriftelijk vast te leggen: je kan ook mondelinge afspraken maken. Het probleem met mondelinge afspraken is dat je bij een conflict waarschijnlijk niet kunt bewijzen wat er is afgesproken.

Wil je een overeenkomst voor de huur of verhuur van een bedrijfspand opstellen en heb je vragen over de inhoud of wil je dit contract laten beoordelen? Zeven dagen per week kan jij jouw hulpvraag voorleggen aan de intakebalie. Dit is kosteloos en vrijblijvend. Omnius gaat samen met jou op zoek naar een oplossing die past bij het gewicht van jouw zaak.

Personalia huurder en verhuurder (rechtsvorm)

In de huurovereenkomst van een bedrijfspand beschrijf je de bedrijfsruimte en neem je het adres en de bestemming van de bedrijfsruimte op. Omschrijf wat er wel en niet bij de huur is inbegrepen. Belangrijk is dat de verhuurder nagaat wat de bestemming is van het pand en of deze bestemming overeenkomt met zijn voorgenomen bedrijfsactiviteiten.

Huurprijs en huurprijsverhoging

Huurder en verhuurder spreken een huurprijs af. In het contract leggen zij ook afspraken vast over de huurverhoging en of de huur onderworpen is aan BTW. Neem op wat er is afgesproken over gemeentelijke en andere belastingen, nutsvoorzieningen en servicekosten.

Heb jij vragen over de inhoud van het huurcontract van een bedrijfspand of wil je dit contract laten beoordelen? Zeven dagen per week kan jij jouw hulpvraag voorleggen aan de Omnius intakebalie. Dit is kosteloos en vrijblijvend.

Nick start een meubelzaak en heeft een pand op het oog.Omdat hij een startende ondernemer is spreekt hij een huurperiode van 2 jaar af: op die manier loopt hij geen enorm risico.

Huurtermijn

Er zijn in de wet regels voor de termijn van het huren van een bedrijfspand opgesteld. Bij een middenstandsbedrijfsruimte, ook wel bekend als de 290-ruimte, moet deze huurperiode minimaal 5 jaar zijn. Na deze periode wordt de huurtermijn automatisch verlengd met 5 jaar. Na 10 jaar wordt het een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij er iets anders is afgesproken. Er is een uitzondering voor startende ondernemers: zij mogen een huurperiode van maximaal 2 jaar afspreken.

Bij andere bedrijfsruimten dan een middenstandsbedrijfsruimte, ook bekend als de 230a-bedrijfsruimten, mogen huurder en verhuurder zelf afspraken maken over de huurtermijn.

Huurovereenkomst bedrijfspand opzeggen

Als jij de huurovereenkomst van een bedrijfspand wilt opzeggen gelden er bijzondere regels als het gaat om een middenstandsbedrijfsruimte. Vaak mag het opzeggen pas na 5 jaar en met een opzegtermijn van 1 jaar. Wil je de huurovereenkomst van een middenstandsruimte opzeggen, bel dan 088 – 629 00 29.

Bij andere bedrijfsruimten dan de middenstandsbedrijfsruimte kijk je in het huurcontract om na te gaan wat er is afgesproken over het opzeggen van de huur of verhuur van het bedrijfspand. Maak bij het opstellen van een huurovereenkomst voor een bedrijfspand afspraken over de mogelijkheid van het opzeggen van de huur en verhuur.

De juristen en advocaten van Omnius helpen jou om potentiële problemen voor te zijn. Wij adviseren je over het huren of verhuren van een bedrijfspand en het opstellen van een huurcontract. Omnius zoekt altijd naar een oplossing die past bij het gewicht van jouw zaak: zo betaal je nooit teveel. Wij bieden een kwalitatief product voor een zo laag mogelijke prijs.

Vrijblijvend gratis intake

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.

Maandag:
08:00-18:00 uur
Dinsdag:
08:00-18:00 uur
Woensdag:
08:00-18:00 uur
Donderdag:
08:00-18:00 uur
Vrijdag:
08:00-18:00 uur
Zaterdag:
09:00-17:00 uur
Zondag:
12:00-16:00 uur
Feestdagen:
Gesloten
Gratis intakegesprek. Stel uw vraag
Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
18-01-2025
9
Goed

Zeer snel.reaktie, eerst dame van platform, na intake daar zeer snel een advocaat aan de lijn

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
15-01-2025
10
Bene

Tutti bene

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
12-01-2025
8
bereidwillig

Snel en praktisch, heb me net aangemeld en voel me nu al beschut.