Klachtenregeling Omnius

Klachtenregeling

Het Omnius keurmerk garandeert cliënten de beste service en optimale vakkundigheid in juridische dienstverlening. Omnius werkt voortdurend aan het optimaliseren van de service bij de deelnemende advocatenkantoren. Toch kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over bepaalde aspecten van de dienstverlening door een van de deelnemende advocaten of advocatenkantoren. Het is raadzaam om dit ongenoegen in eerste instantie te bespreken met degene die uw dossier heeft behandeld. Komt u er samen niet uit (interne klachtenprocedure) dan kunt u een externe klacht indienen. Hieronder treft u de mogelijkheden aan:

Interne klachtenprocedure:

Alle aan Omnius deelnemende advocatenkantoren hebben een interne klachtenprocedure en een klachtenfunctionaris. U kunt de klachtenprocedure te allen tijde en opvragen bij het advocatenkantoor. De interne klachtenprocedure is kosteloos. Wanneer een cliënt op enigerlei wijze het advocatenkantoor benadert met een klacht wordt de betreffende advocaat hiervan op de hoogte gesteld.

  1. Wanneer een cliënt een klacht indient bij de betrokken advocaat zal deze de klachtenfunctionaris hiervan in kennis stellen.
  2. De betrokken advocaat probeert samen met de cliënt tot een oplossing te komen, eventueel samen met de klachtenfunctionaris van advocatenkantoor. Als de cliënt dat wenst zal de klachtenfunctionaris betrokken worden bij de algehele behandeling van de klacht.
  3. De betrokken advocaat en/of klachtenfunctionaris draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van de klacht.
  4. Mogelijk wordt de cliënt gevraagd om een mondelinge of schriftelijke toelichting. De reactie op de klacht wordt schriftelijk gegeven en in begrijpelijke taal.
  5. Alle klachten worden door het advocatenkantoor geregistreerd.

Wanneer, naar het oordeel van de cliënt, de klacht door het advocatenkantoor niet naar tevredenheid is afgehandeld, heeft de cliënt de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan een andere, externe geschillencommissie, zie hieronder.

Externe klachtenprocedure

Komt u er zelf met de betreffende advocaat niet uit dan kunt u een klacht indienen bij een externe klachtenbehandelaar. Er zijn 2 mogelijkheden:

1.       De klachten en geschillenregeling bij de Geschillencommissie advocatuur

De geschillencommissie advocatuur is samengesteld uit een rechter, vertegenwoordiger van de Consumentenbond of het bedrijfsleven en een door de Orde voorgedragen advocaat. U kunt u klacht alleen voorleggen bij de geschillencommissie als de betreffende advocaat of het kantoor is aangesloten.

Stichting Geschillencommissie Advocatuur
Postbus 90600
2509LP Den Haag
Tel. 070-3105310
www.sgc.nl

2.       Tuchtrechtspraak

De hierboven genoemde regelingen gaan met name over de relatie tussen de cliënt en de advocaat. Daarnaast voorziet de wet in tuchtrechtspraak. Het tuchtrecht is gericht op de bescherming van de cliënt, maar ook op onderlinge omgang tussen advocaten. In geval van een klacht kunt u zich richten tot de lokale Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement waar de betreffende advocaat is gevestigd. Lees meer over de tuchtrechtspraak.

Zo kan het dus ook

Waarom Omnius?

Rechtzoekenden verwachten transparantie, servicegerichtheid en duidelijkheid over tarieven. Omnius voldoet aan die behoeften en maakt de juridische dienstverlening voor een brede groep ondernemers en particulieren toegankelijk.

Om u te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst legt u de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op uw vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

  • 7 dagen per week bereikbaar

    Ook ’s avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk

    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie

    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat
  • Overal in Nederland

    Het grootste juridische netwerk van Nederland met 350 advocaten
  • Als beste beoordeeld

    Op basis van 1784 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden

Over ons

Met onze vooruitstrevende diensten en digitale oplossingen willen we het verschil maken in de – soms nog ouderwetse – juridische branche. De Omnius-formule heeft ervoor gezorgd dat we zijn uitgegroeid tot het grootste en meest succesvolle advocatennetwerk van het land.

In totaal hebben 260 advocaten en 80 kantoren zich bij ons aangesloten. Om de kwaliteit te waarborgen en de rechtzoekende ervan te verzekeren dat we onze beloftes nakomen, hebben we het Omnius Keurmerk in het leven geroepen. Het hoofdkantoor is te vinden in Utrecht, waar zo’n 45 medewerkers hun best doen om u te voorzien van de beste juridische hulp.

Er zijn advocaten gevonden.

Klik hier voor de resultaten.