• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 367 partners

De privacyverklaring op jouw website

Als organisatie dien je een privacyverklaring op te stellen en te verstrekken aan jouw klanten. Meestal plaats je zo’n privacyverklaring op jouw website. In de privacyverklaring geef je aan op welke wijze je persoonsgegevens verzamelt en wat je met de gegevens doet. Maar dat is niet het enige! Aan welke eisen moet een privacyverklaring exact voldoen? De bij Omnius aangesloten advocaten helpen je graag met een juridisch correcte privacyverklaring.

Of bel direct 088 – 629 00 29

Wat staat er in een privacyverklaring?

Een van de eisen van de AVG is het duidelijk en in klare taal informeren van nieuwe en bestaande klanten over wat jouw organisatie met persoonsgegevens doet. De AVG stelt als eis dat het informeren schriftelijk dient te gebeuren. In de praktijk kiest men veelal voor een online privacyverklaring op de website.

De bij Omnius aangesloten advocaten begeleiden organisaties bij het opstellen van een duidelijke en toegankelijke privacyverklaring. Neem contact op met onze juristen: 088 – 629 00 29.

Elke website moet een privacyverklaring hebben. Daarin beschrijf je wat je doet met de door jou verzamelde gegevens. Die gegevens kunnen bijvoorbeeld worden verzameld via een contactformulier, webshop, nieuwsbrief of cookies. De privacyverklaring omvat de contactgegevens van de organisatie en de feitelijke inhoud. Deze informatie dient op een toegankelijke én duidelijke manier gepresenteerd te worden.

Contactgegevens

  • de NAW-gegevens van de verwerkingsverantwoordelijke (en indien van toepassing: van jouw vertegenwoordiger in de EU);
  • de NAW-gegevens van de functionaris voor de gegevensbescherming (de “FG”).

 

Inhoud

De privacyverklaring dient onder meer de volgende tien inhoudelijke punten te bevatten:

  • het doel van de verwerking van de persoonsgegevens en de juridische grondslag hiervan;
  • de (categorieën van) ontvangers van de betreffende persoonsgegevens;
  • de vermelding of je van plan bent de persoonsgegevens van betrokkenen door te geven buiten de EU of een internationale organisatie;
  • de bewaartermijnen van de gegevens;
  • de verschillende rechten waarop betrokkenen kunnen terugvallen;
  • het recht van de betrokkene om eerder gegeven toestemming weer in te kunnen trekken;
  • het recht van de betrokkene om een klacht in te dienen bij de toezichthouder;
  • of en waarom de betrokkene verplicht is persoonsgegevens te verstrekken;
  • de vermelding of je geautomatiseerde besluitvorming inzet (inclusief profilering) en de wijze van het nemen van besluiten;
  • indien de persoonsgegevens verkregen zijn van een andere organisatie dien je ook deze bron te vermelden en als dat van toepassing is, ook de vermelding of ze afkomstig zijn van openbare bronnen.

Hoe maak ik de privacyverklaring toegankelijk en makkelijk leesbaar?

De privacyverklaring dient op een toegankelijke én duidelijke manier gepresenteerd te worden.

  • Een manier om de toegankelijkheid te bevorderen is het presenteren van de informatie door middel van een gelaagde structuur. In de eerste laag geef je daarbij de contactgegevens en beschrijf je op hoofdlijnen welke gegevensverwerkingen het meest van belang zijn voor betrokkenen. Vervolgens kan je in de tweede laag meer in detail treden. Andere opties zijn overigens ook mogelijk: als de informatie maar toegankelijk is.
  • Een manier om de informatie duidelijk over te brengen is het gebruik van klare taal zonder al teveel vaktermen. Verplaats je hierbij in het perspectief van de lezer. Zijn jouw zinnen niet te lang? Schrijf ik kort en bondig? Kan ik moeilijke woorden vervangen door alledaagse woorden? Zorg voor ondubbelzinnige teksten: op die manier voorkom je onnodige vragen.

Final check van jouw bestaande privacyverklaring

Heb je al een privacyverklaring opgesteld? Dan is het zinvol om deze juridisch te laten toetsen. Ervaring leert dat niet alle privacyverklaringen juridisch waterdicht zijn als deze worden opgesteld door niet-juristen. Boetes en claims kunnen het gevolg zijn. Voorkom dit.

Final check nodig? Neem contact op voor een gratis intakegesprek: 088 – 629 00 29.

Heb je vragen over de privacyverklaring op jouw website?

Geen zorgen! Neem contact op met de juristen van de Omnius Juridische Intakebalie. Zij kunnen jou desgewenst doorverwijzen naar een advocaat in jouw regio voor het uitvoeren van één van onze pakketten of – indien jouw situatie daarom vraagt – voor het verrichten van meer maatwerk.

Onze advocaten zijn gespecialiseerd in privacywetgeving, onder andere binnen het MKB. Ze zijn allen in het bezit van het hooggewaardeerde Omnius Keurmerk: dat betekent voor jou, uitstekende service en een hoge kwaliteit tegen een transparant en gunstig tarief.

Voorkom problemen en zorg ervoor dat jouw organisatie AVG-proof is! Bel 088 – 629 00 29 voor een gratis telefonisch intakegesprek.

Vrijblijvend gratis intake

De intakebalie is 7 dagen per week bereikbaar. De juristen staan je graag te woord om jouw contactaanvraag op te nemen. Ook ’s avonds en in het weekend.

Maandag:
08:00-18:00 uur
Dinsdag:
08:00-18:00 uur
Woensdag:
08:00-18:00 uur
Donderdag:
08:00-18:00 uur
Vrijdag:
08:00-18:00 uur
Zaterdag:
09:00-17:00 uur
Zondag:
12:00-16:00 uur
Feestdagen:
gesloten
Gratis intakegesprek. Stel uw vraag
Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
04-11-2024
9
Snel geholpen

Binnen een uur al contact met een Advocaat.

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
01-11-2024
10
Super goed

Waren snel goed hebben me veel geholpen ben dankbaar dat eindelijk een advocaat kunnen vinden Bedankt

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
31-10-2024
9
Beste kantoor

Gelijk hulp gekregen bedankt voor alle hulp

Waarom kiezen voor Omnius?

Om je te voorzien van het beste advies werkt Omnius volgens de formule van trapsgewijze juridische hulp. Eerst leg je de hulpvraag kosteloos en vrijblijvend voor aan de intakebalie. Dat kan zeven dagen per week. Samen zoeken we naar het beste antwoord op je vraag. Soms volstaat een digitale oplossing. Een andere keer is het beter om een advocaat in te schakelen. Verwacht altijd duidelijkheid over afspraken en tarieven.

Meer over ons
  • 7 dagen per week bereikbaar
    7 dagen per week bereikbaar
    Ook 's avonds en in het weekend
  • Omnius Keurmerk
    Omnius Keurmerk
    Uw garantie voor service en kwaliteit
  • Juridische hulp in elke situatie
    Juridische hulp in elke situatie
    Van eerstelijns advies tot bijstand van een gespecialiseerde advocaat of jurist
  • Overal in Nederland
    Overal in Nederland
    Het grootste juridische netwerk van Nederland met meer dan 300 advocaten en juristen.
  • Als beste beoordeeld
    Als beste beoordeeld
    Op basis van ruim 4525 beoordelingen van door ons geholpen rechtzoekenden
Onze partners
Onze
partners
ARAG
TVM
SRM
ANKER