• Check
    Altijd een gratis intake
  • Check
    Wij zijn 7 dagen per week bereikbaar
  • Check
    Landelijk platform met 392 partners

Klachtenregeling Omnius

Klachtenregeling voor cliënten

Het Omnius keurmerk garandeert cliënten de beste service en optimale vakkundigheid in juridische dienstverlening. Omnius werkt voortdurend aan het optimaliseren van de service bij de deelnemende advocatenkantoren. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent over bepaalde aspecten van de dienstverlening door een van de deelnemende advocaten of advocatenkantoren. Het is raadzaam om dit ongenoegen in eerste instantie te bespreken met degene die jouw dossier heeft behandeld. Kom je er samen niet uit (interne klachtenprocedure) dan kun je een externe klacht indienen. Hieronder tref je de mogelijkheden aan:

Interne klachtenprocedure

Alle aan Omnius deelnemende advocatenkantoren hebben een interne klachtenprocedure en een klachtenfunctionaris. Je kan de klachtenprocedure te allen tijde opvragen bij het advocatenkantoor. De interne klachtenprocedure is kosteloos. Wanneer een cliënt op enige wijze het advocatenkantoor benadert met een klacht wordt de betreffende advocaat hiervan op de hoogte gesteld.

  1. Wanneer een cliënt een klacht indient bij de betrokken advocaat zal deze de klachtenfunctionaris hiervan in kennis stellen.
  2. De betrokken advocaat probeert samen met de cliënt tot een oplossing te komen, eventueel samen met de klachtenfunctionaris van advocatenkantoor. Als de cliënt dat wenst zal de klachtenfunctionaris betrokken worden bij de algehele behandeling van de klacht.
  3. De betrokken advocaat en/of klachtenfunctionaris draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van de klacht.
  4. Mogelijk wordt de cliënt gevraagd om een mondelinge of schriftelijke toelichting. De reactie op de klacht wordt schriftelijk gegeven en in begrijpelijke taal.
  5. Alle klachten worden door het advocatenkantoor geregistreerd.

Wanneer, naar het oordeel van de cliënt, de klacht door het advocatenkantoor niet naar tevredenheid is afgehandeld, heeft de cliënt de mogelijkheid de klacht voor te leggen aan een andere, externe geschillencommissie, zie hieronder.

Externe klachtenprocedure

Kom je er zelf met de betreffende advocaat niet uit dan kun je een klacht indienen bij een externe klachtenbehandelaar. Er zijn 2 mogelijkheden:

1.       De klachten en geschillenregeling bij de Geschillencommissie advocatuur

De geschillencommissie advocatuur is samengesteld uit een rechter, vertegenwoordiger van de Consumentenbond of het bedrijfsleven en een door de Orde voorgedragen advocaat. Je kan je klacht alleen voorleggen bij de geschillencommissie als de betreffende advocaat of het kantoor is aangesloten.

Stichting Geschillencommissie Advocatuur
Postbus 90600
2509LP Den Haag
Tel. 070-3105310
www.degeschillencommissie.nl

2.       Tuchtrechtspraak

De hierboven genoemde regelingen gaan met name over de relatie tussen de cliënt en de advocaat. Daarnaast voorziet de wet in tuchtrechtspraak. Het tuchtrecht is gericht op de bescherming van de cliënt, maar ook op onderlinge omgang tussen advocaten. In geval van een klacht kun je jezelf richten tot de lokale Deken van de Orde van Advocaten in het arrondissement waar de betreffende advocaat is gevestigd.

Wat andere klanten zeggen over Omnius
Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
27-04-2025
10
Snel gereageerd en geholpen

Snel geholpen

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
24-04-2025
10
Zeer tevreden.

Na mijn melding werd er snel contact op genomen. Mijn probleem goed in kaart gebracht door uitgebreid bragen te stellen en de werkwijze duidelijk uitgelegd. Per email op de hoogte gehouden en ook via whatsapp. Zoals aangegeven ben ik binnen 24 uur door ee

Omnius PlatformOmnius Platform€€088-6290029
17-04-2025
10
Thank you

Omnius is very helpful